EKVATIONSLÄRA
— UNIVERSUMS HISTORIA | a
production 2008XII22 | Efter sammanställningar från 1997IX27 |
Senast
uppdaterade version: 2023-02-22 · Universums Historia
innehåll
denna sida · webbSÖK äMNESORD på
denna sida Ctrl+F · sök ämnesord överallt i SAKREGISTER · förteckning över alla
webbsidor
Ekvationslära | med sammanställningar från M2001_4.wps
2001VIII | KALKYL_03 2005XII20 | i
sammanställning för Universums Historia
EKVATIONSLÄRA
EKVATIONSLÄRA ENLIGT RELATERAD MATEMATIK
— Ekvationsläran ingår som grundverktyg i Den
Högre analysen — den används
(främst) för praktisk lösning av integrander
I det
här htm-dokumentet ges de grundbegrepp i ekvationsläran — enligt relaterad
matematik — som krävs för beskrivningen i den högre analysen
—
tillsammans med den allmänna metoden för partialbråksuppdelning
med koefficientbestämning (PFECD)
—
PFECD beskrivs med utförliga exempel
— Jämförelser i resultat och utformning görs med den kända moderna akademins
nomenklatur
Ekvationslära — i relaterad matematik — kan
sammanfattas i blocken
·
faktorisering med partialbråksuppdelning och koefficientbestämning
·
polynomdivision med iterationsteknik och graflära
Ytterligare ett block finns
också som rör KOMBINATORIK (MATRISER
OCH DETERMINANTER) men den delen behandlas inte här.
Kort om
ALLA HELTALSPOLYNOM
— typ ledet n5 + n4 + 2n3 + 2n2 + n + 1 = (n + 1)(n2 + 1)2
— kan återföras på
· antingen enbart engradiga (linje-) faktorer — (a1x+b1)(a2x+b2)(a3x+b3)… —
· eller enbart tvågradiga (parabel-) faktorer — (a1x2+b1x+c1)(a2x2+b2x+c2)(a3x2+b3x+c3)… —
· eller en kombination av dessa
Punkterna (se även upplösningssatsen) betyder att ett polynom i generell mening ALLTID kan återföras på en termkropp (»molekyl») vars minsta del består av »EN matematisk-grafisk ATOM»
— i formen av PARET (linje)(parabel), typ (ax+b)(cx2+dx+e).
Faktorisering av ett polynom P(n) betyder att verkställa den ordningen (exemplifierat) enligt
(n+1)(n2+1)2
från (exemplifierat) polynomet P(n)
n5 + n4 + 2n3 + 2n2 + n + 1
— vilket betyder att
den egentliga — initiella, speciellt för nybörjaren — svårigheten i
ekvationslösningen KAN hänga på just faktoriseringen — de övriga detaljerna är
mindre upphetsande, som vi strax ska se. Men det finns (galant) enkla verktyg,
speciellt för nybörjaren, som hjälper till med faktoriseringen. Se från Grafläran.
Se
även i FAKTORSATSEN.
Se
även grundexempel (för nybörjaren) i FAKTORISERINGSEXEMPEL GENOM GRAFLÄRAN.
EXEMPEL PÅ FAKTORISERING GENOM ITERATION: Jämför från analysen
n3 – 2n2 – n + 2 = 0 .................. transformen till en homogen variant
Insättning
för iteration genom omflyttningen n3 – 2n2 + 2
= n ger oss direkt en rot
lika med n1=1 [Iterationer initieras
allmänt via kvantiteten 1, eller noll]. Det ger oss en divisionsfaktor
(n–1) som, via faktorteoremet, kan användas för att analysera (uppdela)
tredjegradsekvationen i den givna divisionsfaktorn och ett annat faktorblock
som motsvarar faktorerna i typekvationer av andra graden — därmed kan alla
ekvationens rötter bestämmas. Analysen utförs då genom polynomdivision.
Faktorisering
KAN alltså bli väldigt trixigt — om man inte känner till detaljerna i grafläran och iterationstekniken. Exemplet ovan ger f.ö. i slutänden upplösningen
(faktoriseringen) (n–2)(n2–1) = n3 – 2n2
– n + 2.
FAKTORISERINGENS GRUNDER, se även faktoriseringsbegreppet
TYPFORMEN FÖR ETT HELTALSPOLYNOM se även begreppet polynom av grad n i variabeln x framträder från en produkt av
faktorer av första gradens variabler, dessa utgör polynomets
faktoriserade rötter, enligt
(x+a)(x+b)(x+c)(x+d)
…
(x2
+ x[a+b] + ab)(x+c)(x+d) …
(x3
+ x2[a+b+c] + x[ab+ca+cb] + abc)(x+d)
…
(x4
+ x3[a+b+c+d] + x2[ab+ca+cb+da+db+dc]
+ x[abc+dab+dca+dcb] + abcd) …
med unitära [singulära]
koefficienter, den s.k. normalformen
(x4
+ Ax3 + Bx2 + Cx + D) …
Omvändningen betyder
uppenbarligen
(1) xn + a1xn–1 + a2xn–2 + …
+ an–1x + an
kan sönderdelas
— dekomponeras, faktoriseras
eller syntetiseras beroende på begreppens referenser —
i en produkt av n
individuella faktorer av första gradens variabler
(2) (x+a)(x+b)(x+c)(x+d) …
eftersom typform (1)
framträder ur typ (2).
HUVUDSATSEN kan då sammanfattas
på polynomformen
POLYNOMSATSEN P(x)n = Axn + Bxn–1 + Cxn–2
+ Dxn–3… = (x+a1)(x+a2)(x+a3)…(x+an)
I P(x)n
är –a en polynomial rot, nollställe eller nollpekare med
avseende på varje första gradens faktor.
OM till varje x-term i (2)
(x+a)(x+b)(x+c)(x+d) … associeras en koefficient (Kn),
totalt sett (Knx+kn), kan vi följa utvecklingen i
leden ovan och se att dessa tillsammans med de andra koefficienterna förenas
med varje x till en allmän x-koefficient enligt typformen
(utvecklad)
fullständiga polynomet P(x)n = Axn + Bxn–1 + Cxn–2
+ Dxn–3… = (K1x+k1)(K2x+k2)(K3x+k3)…(Knx+kn)
operativa kommutativitet
Eftersom SAMBANDEN MELLAN (1) och (2) är OPERATIVA enligt
relaterad matematik genom matematikens
fem operatorer
+ – × ¸ Ö
är av
princip också sådana faktoriseringar som i fallet (x+iÖa)(x–iÖa) = (x2–i2a)
= (x2+a) inkluderade. För i, se Komplexa
Algebran.
Från (2) till (1) ser vi
direkt hur detta gäller eftersom koefficienterna hanteras operationellt
i typformens härledningar: Koefficienterna hanteras UTAN respekt till huruvida
de är “reala” eller “imaginära”, ”positiva” eller ”negativa”. Vilketsom går
på ett och samma ut. P(x)n
inkluderar alltså även (galant) den komplexa algebran. Ekvationslärans
huvudsats kan därmed formuleras mera direkt:
alla möjliga förekomster av
typ (2) (x+a)(x+b)(x+c)(x+d) … , x¹0, kan
kristallisera till typform (1), fullständigt eller med luckor.
EKVATIONSLÄRANS
GRUNDSATSER ENLIGT RELATERAD MATEMATIK
DEN
KOMPLEXA FAKTORISERINGENS Singulära GRUNDKOMPONENT är (x2+a);
·
Den kan inte bildas av
heltalspolynom vars koefficienter saknar komplexa, i-tecknade termer.
·
Den kan bara bildas av de komplexa
faktorerna (x+iÖa)(x–iÖa) = (x2–i2a)
= (x2+a).
·
Den kan inte sönderdelas i
reala faktorer av grad 1.
·
Den kan återföras på lösningen
x=–(b/2a)±Ö (b/2a)2–c/a
till andragradsekvationen ax2+bx+c=0
med c/a > (b/2a)2 som ger ett par komplexa
rötter [s.k. komplext konjugerade rötter].
Med
hänsyn till (x2+a)-faktorn blir alltså grundkomponenten
i DEN UNIVERSELLA FAKTORISERINGEN i P(x)n låst med
villkor av en lägsta singulär polynomfaktor P(x)n
av grad n=2;
Endast
om P(x)2 har reala
koefficienter kan en faktorisering göras med resultat i engradigt
faktoriserade variabler (ax+b).
Det
betyder att andragradspolynomet P(x)2 = (ax2+bx+c)
KAN reduceras på faktorerna (x+a)(x+b) ENDAST om
x-värdet i y’=(ax2+bx+c)’=0
via y(x)>0;
—
alltså, endast om x-värdet i y-derivatan noll ger y-funktionen
ett y-värde som är lika med eller mindre än noll
— samma
som att parabelnollan i funktionen y=(ax2+bx+c)
ligger PÅ eller under x-axeln.
EXEMPEL:
Medan
(x2 + 2x + 4) = ([x + 1]2 + 3)
inte kan upplösas i reella engradiga faktorer (x+a)(x+b), man får
(x+1–iÖ3)(x+1+iÖ3),
y’=(ax2+bx+c)’=0=2x+2 ger x=–3/2
som ger y(x=–1) = (x2 + 2x + 4) = 1 – 2 + 4 = 3, >0, går inte, kan däremot
(x2 + 3x + 1) = ([x + 1]2 + x) göra det, man får (x
+ 3/2+Ö1,25)(x + 3/2–Ö1,25),
y’=(ax2+bx+c)’=0=2x+3 ger x=–3/2
som ger y(x=–3/2) = (x2 + 3x + 1) = –9/4 – 9/2 + 1 = – 9/4 – 18/4 + 1 = – 9/4 + 4/4 = – 5/4
= –1,25.
Se vidare från Grafläran.
Se även i andragradsekvationens lösning.
Det betyder — således, explicit, som redan
framställts ovan i polynomsatsens
operativa kommutativitet, här i förtydligande
endast — att även (likväl) typen engradiga faktorer av komplex typ (x+a±iÖ3) ingår OPERATIVT från (2) till (1).
Reducibiliteten — möjligheten att upplösa i reella engradiga faktorer — för
ett andragradspolynom (ax2+bx+c) blir alltså villkorlig,
inte absolut, eftersom (1) avser generatrisen även till — innefattar —
typen komplexa faktorer (x+a±iÖ3) medan sådana i (2) såsom enskilda fristående
faktorer saknar reell mening och därför ett faktorpolynom (ax2+bx+c)
i sådant fall inte kan uppdelas i fristående engradiga faktorer.
Se vidare i Upplösningssatsen nedan.
Se även från Andragradspolynomets
reducerbarhet i modern akademi.
Härav följer
upplösningssatsen:
Hela
faktoriseringen i P(x)n kan totalt sett och generellt för samtliga fall återföras på
enskilda faktorer av typerna
·
(ax+b)m
.................................... linje
·
(ax2+bx+c)m
............................ parabel
(eller linje)
där m
betyder en (optimal) rotMultiplicitet.
Endast om parabelpolynomet (ax2+bx+c)
har reella rötter, och endast då, vilket betyder att parabelkurvan (ax2+bx+c)
skär x-axeln, kan parabelpolynomet (ax2+bx+c)
uppdelas i reella komponenter enligt andragradsekvationens faktorisering (x+a)(x+b) och därmed i slutänden på
linjetypen ovan.
OBEROENDE
av satsbilden i upplösningssatsen, men med samma mening, gäller delningssatsen:
Alla heltalspolynom P(x) av grad n större än 2 kan alltid delas
upp i två delar som återfaller på faktorer med grad ett och två;
För udda
n (1 3 5 7 9 …) i en singulär faktor med grad 1 och de återstående
faktorerna med grad 2;
För
jämna n (2 4 6 8 …) direkt i de sistnämnda;
P(x)
= (ax+b)m1 · (ax2+bx+c)m2 ...... upplösningssatsen
MULTIPLICITET — multipla rötter
Betrakta polynomet
x5
+ 5x4a + 10x3a2
+ 10x2a3 + 5xa4 + a5
= 0
Polynomet är identiskt med
binompotensen (x+a)5 = 0. Ekvationen har alltså fem
identiska rötter, alla lika med –a [x+a=0 ger x=–a, se
även nollställe].
Genom delningssatsen får vi [här trivialt] (x+a)5=(x+a)(x+a)2(x+a)2:
en enkelrot plus två dubbelrötter.
Alla sådana ekvationer (x+a)n är i sina
rent grafiska former — för
jämna n (2 4 6 8 …) — ”vertikalTillplattade parabler” [märkbart
U-formade] — och för
udda n (1 3 5 7 9 …) — samma typ men med vänstra
symmetridelen nedroterad 180° till kvadrant III; –a specificerar
kurvNollans placering på x-axeln.
I de fall där ett polynom består av, eller innehåller en form (x+a)n,
finns det alltså n individuella sådana likadana rötter med värdet
–a:
man säger att a besitter multipliciteten
n.
Satsen
om PARVIS KOMPLEXA RÖTTER
Den enda i-teckning
[en teckning med komplexa koefficienter, se Komplexa
algebran] som resulterar i Reala
(Icke Imaginära) koefficienter är typen från konjugatlagen
(x+i)(x–i)
= x2 – i2 = x2+1
Andra i-teckningar kan
inte ge Reala resultat. Om detta är korrekt betyder det att
1. ett Realt
heltalspolynom som inte innehåller någon i-term kan inte heller ha någon
individuell singulär komplex rot. Av detta följer ;
Satsen för parvis komplexa
rötter:
2. om ett realt heltalspolynom har komplexa rötter [någon nollpekare
på i-form] måste dessa alltid uppträda i par [vilket är en
ren konsekvens av i2=–1]. Dessa rötter
kallas konjugerat komplexa [de är i sin vektorform a±ib
spegelsymmetriska (±b) kring x-axeln (a)].
EKVATIONSLÄRANS
GRUNDSATSER ENLIGT RELATERAD MATEMATIK
AV P(x)n polynomsatsen (ekvationslärans huvudsats uttryckt i
polynomform) FÖLJER DIREKT
(R) [x=–a] = [P(x)n=
0] ....................... ROTKRITERIET, samma mening som P(–a)=0
(F) P(x)n/(x+a)=P(x)n–1 ...................... FAKTORSATSEN
Beskrivning
OM i (2) (x+a)(x+b)(x+c)(x+d)
… någon av faktorerna sätts noll blir hela polynomet noll. Kriteriet på
att |a| definierar en engradigt faktoriserad rot, eller ett nollställe
[kurvan skär x-axeln, analogt y=0] i polynomformens xy-plan är
att hela P=0. Detta definierar rotkriteriet. DIVIDERAS hela P med
en rotfaktor (x+a) vet vi direkt från det enkla exemplet med xn/x
att P tappar en grad. Divisionen sammanhänger direkt med faktorisering AV PRINCIP:
förutsättningen för att kunna
faktorisera ett polynom P (dela upp i flera
faktorer) är att
divisionen
utförs på en rot (R) till P, och endast då.
FAKTORSATSEN bildar grundvalen
för en speciell metod i ekvationsläran som låter oss sönderdela givna, mera
sammansatta och komplicerade uttryck på enkla, elementära grundformer. Se
vidare i partialbråksuppdelning med
koefficientbestämning (PFECD, eng.
Partial fraction expansion with coefficient determination, sv.
»PartialFraktionsExpansion med KoefficientDetermination»; ämnet, min
historia, utvecklades först på engelska och de särskilt galanta akronymer som
utkristalliserades genom den författningshistorien har här behållits).
FAKTORSATSEN I MODERN AKADEMI
Notera att termen/begreppet faktorsats
i modern matematisk litteratur [ref. MATEMATIKLEXIKON W&W 1991 s117sp1ö]
delvis också ansluter till ovanstående (praktiska) formulering — MEN att den
analogin INTE får tas bokstavligt eftersom den moderna akademins definitionsbas
i dessa sammanhang grundas på föreställningen om tal snarare än
föreställningen om funktioner, se vidare i Funktionsbegreppet. Det finns därmed, strängt taget, inga direkta analogier,
inte alls överhuvudtaget, mellan relaterad matematik och modern akademi — i
någon relaterad mening. Sagt på enklare sätt: den moderna akademins
utläggningar i ämnet garanterar ämnets obegriplighet. Konkret basExempel:
— Jämför definitionen av punkt
och intervall i relaterad matematik med den moderna akademins dito i ”dx=Dx”.
— Relaterad matematik innefattar,
tydligen, modern akademi som en primitiv resurs.
Betrakta
de bägge polynomen
k1x n–1 + k2x n–2 + k3x n–3 + … = K1x n–1
+ K2x n–2 + K3x n–3 + …
med K
som en kombination av isolerade koefficienttermer A|B|C|… i olika
±-kombinationer:
Genom
likheten mellan leden VL=HL gäller då — i varje enskilt fall — korrespondensen
eller
koefficienternas
identiteter, se GeneralKriteriet i PFECD,
kn = Kn
Systemet
med n sådana olika korrespondenser (minst två, således) motsvarar ett linjärt
ekvationssystem — därför att varje term bara kan ha max grad ett.
EXEMPEL:
ax4 + bx3 + cx2 + dx + e = (E–C)x4 + (2E–C–D)x3 + (3E–A–C–D)x2 + (2E–B–D)x + E
För
exemplets del antar vi här att abcde ska ha värdena respektive 2 0 2 –5
1.
kn-Kn-korrespondensen VL=HL ger då
E – C = a =
2
2E – C – D = b = 0
3E – A – C – D = c =
2
2E – B – D = d = –5
E =
e = 1
Systemets
lösning. Frånsett alla avancerade
möjligheter: Man löser ekvationssystemet MANUELLT på enklaste sättet genom att
1. ev. ordna systemet på lämpligt sätt, 2. konsekvent, metodiskt, insätta
översta värdet för översta raden och sedan insätta motsvarande neråt i blocket,
3. omräkna hela blocket efter de nya värdena, 4. upprepa hela proceduren varv
efter varv tills alla koefficienter är entydigt lösta.
Lösningsexemplet
ger då
;
E = 1 första
koefficienten bestämd
E – C = 2
2E – C – D = 0
3E – A – C – D = 2
2E – B – D = –5
;
1 – C = 2
2 – C – D = 0
3 – A – C – D = 2
2 – B – D = –5
;
1 – C = 2
C =
–1 andra
;
2 + 1 – D = 0
3 – A + 1 – D = 2
2 – B – D = –5
;
2 + 1 – D = 0
D =
3 tredje
;
3 – A + 1 – 3 = 2
2 – B – 3 = –5
;
A =
–1 fjärde
B =
4 femte
RESULTAT:
A =
–1
B = 4
C =
–1
D =
3
E = 1
TEST med insättning i första
blockets uppställning:
1 = 1 = E
1 – –1 = 2 =
E – C
2·1 – –1 – +3 = 0 = 2E – C – D
3·1 – –1 – –1 – +3 = 2 =
3E – A – C – D
2·1 – +4 – +3 = –5 = 2E – B – D
Verifierat.
Systemet
kan ha hur många ABC… som helst och blir inte svårare att lösa för det, det tar
bara längre tid att gå igenom blocken.
EKVATIONSLÄRANS
GRUNDSATSER ENLIGT RELATERAD MATEMATIK
7 GRUNDTERMER
En ekvation (av lat. aequa’re,
göra lika, BKL III sp814m) betyder samma som »ekvalitet» eller likhet om likheten uppfylls
eller satisfieras av ”=”,
lika med, — vilket motsvarar ett jämförande test: sant eller falskt,
giltigt eller ogiltigt, i vilket fall med visshet: en »ekvalitetsExamination»,
ekvation. Se även från sanningsbegreppet.
Ekvationens allmänna form skrivs a=b.
Som varje faktor b kan uppdelas i andra faktorer
b = a1a2a3 …
eller termer
b = a1+ a2+ a3+… blir ekvationen grundvalen för matematikens
samtliga möjliga samband.
Exempel: y = kx + A.
Begreppet ekvation
beskrivs konventionellt i MATEMATIKLEXIKON W&W 1991 s96 enligt
”ekvation detsamma
som likhet”.
En funktion (av lat. fu’ngi,
förrätta; verksamhet, BKL IV sp788m) beskriver en variation hos ett
resultatvärde (y, funktionsvärdet) i respekt till ett variabelvärde (x).
Tecknas vanligen y = f (x) (från Leonhard Euler [Introductio 1748],
1707-1783, MATEMATIKLEXIKON W&W 1991 s131sp2).
Exempel: y = Ö 1+ x2.
Funktioner kan I RELATERAD
MATEMATIK inte definiera paralleller till det matematiska xy-planets
koordinataxlar. Vilket vill säga, en konstant (xy-systemet självt)
besitter ingen funktion.
Se mera utförligt i FUNKTIONSTEORIN.
Polyno’m, av Grekiskans poly’s, många, och no´mos, lag.
Ett
algebraiskt led som består av flera termer förenade av operatorerna +
eller –, kallas i allmänhet för ett polynom.
I mera
precis mening utgår man ifrån beteckningarna monom, en term, binom,
två termer, trinom, tre termer och så vidare.
a monom
a+b binom
a+b+c trinom
a+b+c+… polynom
Generellt
för alla möjliga fall med godtyckligt antal termer brukas benämningen polynom.
Termen heltalspolynom
är en avancerad termförenkling för att bekvämt ange de allmänna
matematiska uttryck som bildas genom heltaliga exponenter (n)
till olika polynomfaktorer typ (x+a)n.
Man kan säga, i princip, att HELA
ekvationsläran är tillägnad sådana heltaliga former i och med att just
de heltaliga polynomformerna är centrala i analysen eller kalkylen.
Jämför 1. grundintegralerna med deras utvidgningar, där
heltalspotenserna är regel, 2. transformationsekvationerna
till varianterna
där heltalen motsvarar antalet deriveringsnivåer.
EXEMPEL
PÅ ETT HELTALSPOLYNOM
x5 + 5x4a + 10x3a2
+ 10x2a3 + 5xa4 + a5
= (x+a)5 = P(x)5
Ett polynoms grad läser
man (exemplifierat) från en polynomkvot
Ax3 + Bx2 + Cx
—————————
(ax2+1)(bx3+1)(x+5)
genom att addera exponenterna
från de olika faktorerna. I exemplet har Täljaren grad 3, Nämnaren graden 2+3+1=6.
Se även polynom.
En EKVATION
skriven på allmän form betyder att ekvationsledets ena del (vanligen den
högra [HL]) är lika med noll.
Exempel
(a0/b0)xn + (a1/b1)xn–1
+ (a2/b2)xn–2
+ … = 0
ax2 + bx + c =
0
osv.
En EKVATION
skriven på normal form betyder att ekvationens koefficienter
(ABC…) anges singulärt.
Exempel
Axn
+ Bxn–1 + Cxn–2 + … =
0
NOLLSTÄLLE — även Nollpekare eller rot
Ett Nollställe betyder i
klartext y=0.
Varje lösning till en ekvation y
= f (x) + C som för 0 = f (x) har ett motsvarande x
kallas ett nollställe, samma objekt som en rot till ekvationen.
Nollstället motsvarar funktionens x-intercept,
analogt y=0, detsamma som stället där funktionen skär x-axeln.
Om funktionen (eg. dess rotfunktion)
saknar kontakt med x-axeln, kallas nollstället komplext
(Funktionens rot för x är
då imaginär, analogt icke-reell. Det betyder att vi måste använda
en i-teckning för att uttrycka roten eller [det formellt realt
motsvarande] nollstället).
EKVATIONSLÄRANS
GRUNDSATSER ENLIGT RELATERAD MATEMATIK
PARTIALBRÅKSUPPDELNING
MED KOEFFICIENTBESTÄMNING
PFECD
en
MATEMATIKENS TURBO i
lösningen av linjära ekvationssystem
eng. Partial
fraction expansion with coefficient determination, sv.
»PartialFraktionsExpansion med KoefficientDetermination»;
ämnet
— min historia — utvecklades först på engelska och de särskilt (galanta)
akronymer som utkristalliserades genom den författningshistorien har här
bibehållits
PARTIALBRÅKSUPPDELNING
MED KOEFFICIENTBESTÄMNING
PARTIALBRÅKSUPPDELNING
används (mestadels) inom integralkalkylens grenar för att — i de fall där så
inte redan är fallet — återföra en viss integrand på de matematikens
grundfunktioner som har väl definierade derivator — och därmed de integrala
lösningarna. I många fall är (nämligen) integranden (väl) sammansatt och måste
därför upplösas eller expanderas för att få fram ett praktisk integralt
substrat.
Beskrivningen nedan behandlar en allmän
metod — som heller inte finns upptagen i gängse läromedel.
Anledningen berörs i särskilda delar.
Om du vill testa direkt med exempel, se Exempel.
Se även direkt från Härledningen
nedan.
2009-01-07
Vid
lösandet av en integral visar sig mera av regel än undantag en sammansatt integrand av typen
T
——— =
K
N
som
inte passar in på någon av grundfunktionerna, se Bastablån.
För att kunna lösa integralen för dessa fall måste kvoten K sönderdelas, eller
som vi säger, underkastas partialbråksuppdelning. Målet är att försöka
återföra partialbråken på just grundfunktionerna och därmed en lösning. I den
här presentationen behandlas enbart den typ som ansluter till gängse
konventionella beskrivningar i allmänna läromedel, webbkällor inkluderat;
Referenser till sådana ges löpande i huvudtexten. Den följande korta inledande
beskrivningen ansluter till Härledningen till
den relaterade matematikens partialbråksuppdelning i särskilt avsnitt i denna presentation. Den benämns här
PFECD
(”päfäkt”).
En
partialbråksuppdelning är alltid möjlig om nämnaren (N) består av ett
godtyckligt antal engradiga faktorer (F)
F1·F2·F3·…Fn
....................... F = f (x)+a
med x som variabel och a en numerisk koefficient
och
det sammanlagda gradtalet för x-potenserna i nämnaren (N)
F1·F2·F3·…Fn = N = n=1®nP (x+an) = P(x)n
är
större än x-gradtalet i täljaren T = P(x)n–1
så att kvoten formellt kan skrivas
T P(x)n–1 P(x)n–1
——— = ——————— = ———————————
N n=1®nP
(x+an) (x+a1)(x+a2)…(x+an)
Variabeln
x måste nödvändigtvis INTE vara just exakt x, den kan ha
godtycklig x-sammansättning, motsvarande en metodidentifierare för x, men denna del ingår inte i det
konventionella beskrivningssättet, se särskilt i Modern akademi missar PFECD.
Faktorerna (F) behöver nödvändigtvis heller
inte vara singulära typ (x+a) utan kan också vara multipla enligt (f(x)+a)m.
Partialbråksuppdelningen i PFECD innefattar
komplexa rötter automatiskt.
Exemplen som följer beskriver hur det
fungerar — se särskilt i Parabelfaktorns komplexa lösning.
När
partialbråksuppdelningen är genomförd — även enligt konventionella led — består
varje enskilt slutbråk av endast två möjliga reella bråktyper som inte kan
reduceras mera;
Antingen
(1) A/(ax+b)m
................................. från
reella rötter
eller
(2)
(Ax+B)/(ax2+bx+c)m
.................. från
komplexa rötterna till andragradspolynomet (ax2+bx+c)
= P(x)2
varav
nämnardelarna beskriver
(1)
(ax+b)m
..................................... linje
(2) (ax2+bx+c)m
.............................. parabel,
resultat endast från komplexa rötter
Basfunktionen
xm innefattas i (1); I (2) innefattas atan [1/(x2+1)]
och logaritmfunktionen [m=1] via logaritmderivatan med motsvarande logaritmintegralens lösning. Här ska
dock sägas med en gång att grundfunktionerna i Bastablån
innefattar (2) endast om täljaren i slutbråket (Ax+B) har nämnarens derivata, analogt logaritmderivatan Dn ln(P) = Dn(P)/(P). För övriga fall blir integrallösningen
mera komplicerad. De trigonometriska grundfunktionerna innefattas också av
princip i ovanstående genom att x , se metodidentifieraren, kan anta även typen sinx|cosx|tanx,
se från Exempel, men integrallösningarna blir också för dessa fall av
typen mera komplicerade. Därmed är samtliga fall av princip täckta i
grundfunktionerna.
En tydlig
och bra svensk beskrivande webbkälla som exemplifierar
partialbråksuppdelningens olika aspekter enligt den moderna akademins
traditionella lärogrunder finns på
[http://matmin.kevius.com/partial.php]
Matematiklexikon, Bruno Kevius
Även
svenska Wikipedia ger en del beskrivande exempel — men som vanligt i den
moderna akademins sammanhang hittar man knappast utläggningar om de
fullständiga härledningarna till detaljerna — förrän man öppnar
referenslitteratur på högskolenivå, och den delen ingår inte här.
PFECD däremot ger en fullständig härledning av grunderna från början — till jämförelse.
För
kontroll av praktiska resultat finns
(ännu Januari 2009 åtminstone) en interaktiv webbkälla där man kan skriva in
T/N och få ut en partialbråksuppdelad resultant (tillsammans med en beskrivning
— som dock använder matriser, vilket ämne inte ingår i den här presentationen),
[http://www.calc101.com/webMathematica/partial-fractions.jsp]
2009-01-07,
WebMATHEMATICA
— Step-by-Step Partial Fractions, Sam Blake;
länk
från @INTERNET Wikipedia Partial
fraction, automatic step-by-step partial fractions 2009-01-07
En
interaktiv integrallösare på webben
finns även (typ ”världens mest avancerade”) i webbkällan
[http://www.integrals.wolfram.com/index/jsp]
2009-01-04,
Wolfram
Online Mathematica Integrator — The
world’s only full-power integration solver
Artikelsidan
berättar att verktyget innefattar ytterst kraftfulla metoder för att få fram
resultaten (typ världens ledande integrallösare);
Webbkällan
ger dock ingen direkt försäkran för att den presenterade integralen är korrekt
— man får testa själv med derivering för att se om den ger integranden åter
(det skulle bara behövas ett intygande i webbkällan ATT en sådan kontroll alltid
genomförs, något omnämnande i den saken finns dock inte, ännu, men det kan ev.
bero på en miss …).
Använd
med fördel det verktyget (om dess engelska språkbeskrivning inte är något
hinder) för att kontrollera egna (eller andra) resultat i studiet av integranderna
och deras integrala lösningar. Möjligen dyker (så småningom) också en svensk
version upp.
PFECD kan användas direkt på en given
integrand TÄLJARE/NÄMNARE om
·
N är faktoriserad i engradiga faktorer
·
gradtalet i T är lägre än gradtalet i N
Är gradtalet i T lika med eller högre än
gradtalet i N genomförs en polynomdivision;
Finns faktorer i N av högre grad än ett
kan T/N lösas via PFECD först genom successiv
utveckling
— eller i förekommande fall direkt genom variabelsubstitution
genom metodidentifieraren, se från exemplen i mIa.
Följande
(motsvarande) typintegrander behandlas i framställningens exempel:
successiv
utveckling:
2x2+x–3
————— E1
(x+1)2(x+2)
1
a(a+1)
exempelPFECD:
x2
—————— E1
(x2 – 1)(x2 – 2)
1
————— E2 komplexa
rötter ingår
(x2+1)(x2+2)
1
————— E3 komplexa
rötter ingår
(x2+1)(x–1)
mIa (variabelsubstitution):
x
————— E1a
(x–1)3
x+1
————— E1b
(x–1)3
1
————— E2
x(x2+x+1)2
rotuppdelning:
1
a(a–1)
1
———— inledningsexempel
xÖ
1–x2
1
———— E1
Ö 1+x2
Ytterligare
exempel — särskilt diskuteras komplexa rötter — ges i Grafläran.
EKVATIONSLÄRANS
GRUNDSATSER ENLIGT RELATERAD MATEMATIK
PARTIALBRÅKSUPPDELNING med KOEFFICIENTBESTÄMNING — HL anger HögerLed
Från faktorlagen (grundmatematiken, räknelagarna)
(a1+ a2+ a3+ … + an) a1 a2 a3 an
(1) ——————————
= — + — + — + … + —
N N N N N
kan vi tilldela en specifik identitet abcd… till varje nämnare (N) i HL(1). Detta ger oss
Abcd…+aBcd…+abCd A B C cT
(2) ————————————
= — + — + — + … = ——
abcd… a b c N
Med faktorerna abcd… expanderade eller redefinierade via tilldelningstecknet (:=) som
abcd… := (x+a)1(x+b)2(x+c)3…(x+k)n
finner vi den kontrakterade täljaren (cT) i HL(2) som
cT = A(x+b)(x+c)(x+d)… + (x+a)B(x+c)(x+d)… + (x+a)(x+b)C(x+d)… + …
= A[xn–1+xn–2(b+c+…)+…]
+ B[xn–1+xn–2(a+c+…)+…]+…
= (A+B+C+…)xn–1
+ (Ap1+Bp1+Cp1+…)xn–2
+ … + pn–1
(3) = k1xn–1 + k2xn–2
+ … + kn
Termen pn betecknar en faktor med termsammansättning abc… [uttryckt för A för att exemplifiera] i grupper om
(b+…)1 (bc+…)2 (bcd+…)3 … pn–1 summerande kombinationer (vidare exponerat i ekvationslärans huvudsats). DEN KONTRAKTERADE TÄLJAREN (cT) sammanställs alltid adderande genom nämnarens multiplicerande faktorer vilket medför att täljarens gradtal alltid blir lägre än nämnarens med minst 1.
Resultatet således [n anger antalet engradiga nämnarfaktorer]
k1x n–1 + k2x n–2 + k3x n–3 + … A B C
(4) ———————————— = ——— + ——— + ——— + … ................ PFECD-lagen
(x+a)1(x+a)2(x+a)3(x+a)4 … (x+a)1 (x+a)2 (x+a)3
vilket led vi här helt enkelt ska referera till som PFECD-lagen.
Sammantagningen av koefficienterna ABC… via T=NK ger i högerledet (HL) som NK den kontrakterade täljaren (CT);
CT bildar då enligt (3) tillsammans med vänsterledet (T) polynomekvivalenterna
k1x n–1 + k2x n–2 + k3x n–3 + … = K1x n–1 + K2x n–2 + K3x n–3 + …
där K-formerna framgår sedan högerledets termer ordnats (fallande) efter polynomfaktorernas grad analogt med de givna n-graderna i VL;
— vilket generellt garanterar lösningen av ABC… genom s.k. linjära ekvationssystem: graden i K blir aldrig högre än 1.
Denna viktiga klargörande delsats kan (här) kallas för generalkriteriet i PFECD.
Koefficienterna ABC… framgår dock (mycket) enklare direkt via PFECD — förutsatt nämnardelen i integranden, som ovan, består av enbart engradiga faktorer. Är så inte fallet är integranden av mera sammansatt (avancerad) typ. För sådana fall; Se beskrivningen i SUCCESSIV UTVECKLING. Se vidare från EXEMPEL.
PFECD-lagen preciseras i (5) nedan:
MED OMDEFINIERING AV TERMERNA abc… för översiktlig enkelhet till a1a2a3…an , blir (4) den allmänna (för P se produktsumma)
T N(x) P(x)n–1 CT
(5) — = ——————— = ——————————— = ——
N n=1®nP (x+an) (x+a1)(x+a2)…(x+an) N
där N(x) och P(x) är heltalspolynom i x.
DET VIKTIGA SAMBANDET I (5) klargör att
om T=CT och endast då, då måste också GRADEN i T alltid vara (minst en) mindre än graden i N.
Om graden i T är lika med eller större än graden i N måste en division utföras för att förutsättningen med T=CT ska ha någon chans.
GRUNDERNA till dessa detaljer återfinns i EKVATIONSLÄRAN som ovanstående samband helt utgått ifrån. En ”polynomkvot” är alltså ”PFECD-giltig”, och endast då, OM den är tillämplig på (5) enligt PFECD-Teoremet:
PFECD teoremet:
ENDAST OM ........... N(x) Î CT
som innebär att N(x) är
av formen N(x) = m1xn–1
+ m2xn–2 + m3xn–3
+ …+ mn där m=k i (4),
DÅ ÄR ........... T = N(x) = CT
—
som betyder att
1. T/N kan expanderas enligt (4),
[PFE]-delen i PFECD,
och att
2. koefficienterna (X=[A, B, C, …]) i HL (4) kan bestämmas,
[CD]-delen i PFECD,
enligt
N(x) A B
——————————————— = ——— + ——— +
…
(x+a1)(x+a2)(x+a3)(x+a4)…(x+an)
x+a1 x+a2
|_________________ _ _ _ _ ________|____________ _ _ _
successiv
koefficientbestämning genom
faktorrotsbestämning (x=–a) med faktoreliminering (–a – –a=0)
via överflyttningslagen för division (A+0…)
— även känt som Heaviside’s
cover-up method, Heavisides övertäckningsmetod, från
elektroingenjören Oliver Heaviside (1850-1925), källa
[http://www.math.utah.edu/~gustafson/HeavisideCoverup.pdf]
s232; 2009-01-02.
— Eller,
med samma innebörd, från eng. @INTERNET Wikipedia Partial fraction 2009-01-02,
Paravartya
Sutra, Vedisk formel från Vedic
Mathematics, Swami Sankaracarya 1965, sammanställningar från vediska
skrifter (1500-500 f.Kr., som betyder att ämnet skulle ha flera tusen år på
nacken, om källstoffet är korrekt uppfattat — men wikiartikelns referens ger
ingen beskrivning av källsammanhanget [vilket betyder att referensen, likväl,
bara står där utan egentlig substans: vi (som inte har just den boken) vet inte
vad som ligger bakom]).
Koefficientbestämning genom
rotbestämd faktoreliminering och successiv ledöverflyttning
— se även i illustrerat exempel Så
fungerar det
Bestämningen görs (alltså) genom att flytta över X-nämnarfaktorn (x+an) från VL till HL enligt överflyttningslagen för division, vilket isolerar X: Genom att sedan tillämpa faktorroten x=–a som ger x+a=0, återstår allt utom X i HL. Därmed kan X bestämmas direkt från det återstående VL=HL via roten x=–a. Genom att repetera detta blocksteg för varje koefficient ges den totala lösningen i enlighet med ovan givna PFECD-teorem.
FÖR FULLT UTNYTTJANDE AV DEN ENORMA MATEMATISKA STYRKAN I PFECD
Detaljerna ligger, tydligen, utom modernt akademiskt tänkande — i sig en sensation, se Modern akademi missar PFECD
1. PFECD är fullständigt transparent för funktioner av x men perfekt solid och mottaglig för metoder av x (varav den enklast just är x). Se vidare noter i tre och fyra nedan.
2. Med REELLA polynom är PFECD fullkomligt transparent för komplexa rötter: PFECD expanderar fraktioner med komplexa rötter med utomordentlig excellens — utan att bry sig om något “komplext”.
3. N(x) får FÖR MAXIMAL MATEMATISK
KRAFT inte förstås som EN FUNKTION av variabeln x,
dvs., f (x)¹N(x), utan exakt så som leden
visar: som ett allmänt polynom för en metod-Identifierare (mI) x.
Dvs., med innebörden av mI(x) enligt x:= f (x).
Annars kommer inte den enorma styrkan ut ur PFECD.
MODERN AKADEMI har tydligen HAR MISSAT upptäckten
av detta rena Matematikens Tempel:
4. x kan ha vilken som helst möjliga
matematiska sammansättning, inte bara enbart det simpla ”x”.
Giltigheten av denna fundamentala lag är trivialiteten att T/N skapas
ekvivalent av HL-kontraktionen på gemensam nämnare [faktorlagen]. Genom denna
kontraktion kombineras de allmänna HL-koefficienterna ABC… med
agentkoefficienterna an till en matchande option för
de motsvarande VL-koefficienterna abc… . VL’s kontrakterade
täljare (cT) inramar då T. Därmed är
PFECD giltig bara om T är innehållen av cT : (T Î cT). Då är vilketsom
— varje — ”teckenpåt” för ”x” giltigt!
5. N(x) kan alltid vara av den
enkla formen 1 eller metodIdentifieraren för (x), mI(x).
Utan att direkt utarbeta en CT (eng. Contracted Numerator, kontrakterad
täljare), gäller alltid de enklaste fallen för graden av mI(x)
i T som antingen 0 (T=1) eller 1 (T=mIx).
Definitioner
mI(x) metodIdentifierare för variabeln x enligt 3 ovan; Således: Generellt mI(a) med enklaste fallet a=x.
PFECD förkortning för Partial Fraction Expansion with Coefficient Determination,
sv. »PartialFraktionsExpansion med KoefficientDetermination»,
partialbråksuppdelning
med koefficientbestämning
cT stilistisk
synkopering för Contracted Numerator (alt. CT eller CT),
kontrakterad täljare
GN synkoperad förkortning för GemensamNämnare
Så fungerar det
— från grunden
Koefficientbestämning genom rotbestämd
faktoreliminering och successiv ledöverflyttning
Utförlig metodbeskrivning
PFECD
Givet från PFECD-lagen:
N(x) A B
(1) ————————————————
= ——— + ——— + …
(x+a1)(x+a2)(x+a3)(x+a4)…(x+an) x+a1 x+a2
Bestämningen av A
— nämnarfaktorn (x+a1) till täljarkoefficienten A tas först ut genom överflyttningslagen för division:
N(x) A B
(2) ————————————————
= (——— + ——— + … )(x+a1)
(x+a1)(x+a2)(x+a3)(x+a4)…(x+an) x+a1 x+a2
A-kvoten reduceras DÅ på 1 i nämnaren:
N(x) B
(3) ————————————————
= A + ( ——— + … )(x+a1)
(x+a1)(x+a2)(x+a3)(x+a4)…(x+an) x+a2
(x=–a1) ................................................................................................ den uttagna nämnarfaktorns ROT x=–a1 insätts för x ;
— vilket betyder att hela det kvarvarande högerledet
utom A-koefficienten nollas ut
N(x) B
(4) ————————————————
= A + ( ——— + … )(0) ;
(x+a1)(x+a2)(x+a3)(x+a4)…(x+an) x+a2
ENDAST A återstår i HL;
N(x)
(5) ————————————————
= A + 0 ;
(x+a1)(x+a2)(x+a3)(x+a4)…(x+an)
— och alltså kan A bestämmas direkt aritmetiskt: Med x=–a1 för samtliga fall ges lösningen
(6) A =
N(x=–a1) · [(–a1+a2)(–a1+a3)(–a1+a4)…(–a1+an)]–1
Syntesen upprepas sedan på
samma sätt för varje ytterligare koefficient BCD…
VI SER DIREKT att ”x” KAN HA VILKEN BESTÄMD FORM SOM HELST. Vi ska återkomma till det längre fram.
2008-12-28
Se
även i Multipla faktorer
Förutsatt
att villkoret i PFECD-General:en är uppfyllt — gradtalet i täljaren T är mindre än
gradtalet i nämnaren N — spelar det ingen roll hur T är tecknat matematiskt;
Genom T=N·K kommer i vilket fall alla (eventuella) koefficienter ABC… i
K att ge ekvivalens med T via N.
N(x) A1 A2
Ak
——————— = —— + —— + … + ——
(x+a1)n(x+a2)
F1 F2 x+a2
Är
alltså generalvillkoret uppfyllt, samt att nämnaren (N) i integranden T/N=K är
av ovanstående exemplifierade typ, alltså med en (eller flera) faktor av högre
grad än ett, kan K likväl uppdelas via PFECD genom att
först
sätta N(x)=1
utveckla
nämnarens faktorer från mera elementära PFECD-uppdelningar till mera
sammansatta, alltså via successiv utveckling för att därmed erhålla en lösning
med T=1
och sist
multiplicera in N(x) på den lösningen, utnyttja ev. engradiga faktorer i
N för att lösa ut en (eller flera) koefficient, samt för resten lösa de
kvarstående koefficienterna på »det traditionella sättet» genom det
ekvationssystem som bildas via N(x) enligt motsvarande
A1 A2
Ak
N(x) = (x+a1)n(x+a2) · —— + —— + … + ——
F1
F2 x+a2
Dessa
typlösningar ansluter alltså till typen »mera komplicerade integrander», och är
knappast vad nybörjaren kommer att möta som första exempel (fast titta på
lösningen kan man ju alltid).
TYPEXEMPEL
Successiv utveckling — från sv. Wikipedia, Partialbråksuppdelning
2008-12-27
Exempel 1: Uppdela (2x2+x–3)/(x+1)2(x+2) i partialbråk med bestämda koefficienter.
Lösning:
Vi
ser direkt att faktoriseringen i nämnaren INTE är av högst grad ett — därmed
måste vi använda PFECD med successiv utveckling för att expandera integranden.
Deluppgift:
Uppdela
1/(x+1)2(x+2) i partialbråk
med bestämda koefficienter.
Lösning:
Vi
anställer mI(a)=(x+1) som ger; a=x+1, a+1=x+2,
med integranden
1
————
a2(a+1)
Från
den helt elementära
partialbråksuppdelningen i PFECD
har vi
1 1 A B
———— = —————
= ——— + ———
a(a+1) (a+0)(a+1)
a a+1
A =
1/a(a+1)
¦ a=0 ¦ = 1/1 = 1
B =
1/a(a+1) ¦ a=–1 ¦ = 1/–1 = –1
; den utbrutna
nämnarfaktorn markerad med orange i nämnaren, faktorroten inom brutna
vertikalstrecken ¦ Alt+0166
1 1
1
———— = — – —— .............. PFECD+
a(a+1) a a+1
Vi multiplicerar
in a i nämnaren och har alltså fått ett resultat genom successiv
utveckling enligt
1 1
1 1 1 1
———— = ——— – ——— = —— – [ —— – ——— ] ;
a2(a+1) a2 a(a+1) a2 a (a+1)
;
1 1 1 1
———— = —— – —— + ——— ;
a2(a+1)
a2 a (a+1)
Kontrollräkning
täljaren:
(a+1) – a(a+1)
+ a2 = a+1 – a2–a + a2 = 1
Verifierat.
;
Deluppgiften
är därmed löst.
ÅterInsättning
av metodidentifieraren mI(a)=(x+1) ger då för
huvuduppgiften
1 1 1 1
————— = ——— – ——— + ———
;
(x+1)2(x+2) (x+1)2 (x+1) (x+2)
Kontrollräkning
täljaren:
(x+2) – (x+1)(x+2)
+ (x+1)2 = x+2
– (x2+2x+x+2) + (x2+2x+1)
= x+2 – x2–2x–x–2
+ x2+2x+1
= –2x+2x+1
= 1
Verifierat.
Vi
återinsätter sedan det friställda Täljarpolynomet N(x) = (2x2+x–3)
i huvuduppgiften enligt
N(x) A B C
————— = ——— – ——— + ———
;
(x+1)2(x+2) (x+1)2 (x+1) (x+2)
;
PFECD
kan bara användas direkt — entydigt — för koefficienten C enligt
C =
N(x)/(x+1)2(x+2) | x=–2 = (8-2-3)/1 = 3
C = 3
;
Vi ställer sedan samman (den resterande) ekvivalenten för N(x)
genom att sätta kvoterna i HL på nämnaren i VL;
N(x)
= 2x2+x–3 =
A(x+2) – B(x+1)(x+2) + 3(x+1)2
= Ax+2A
– B(x2+3x+2) + 3(x2+2x+1)
= Ax+2A
– Bx2–3Bx–2B + 3x2+6x+3
; Vi
samlar termerna för en k-K-identifikation enligt GeneralKriteriet i PFECD;
; Vi
sammanställer HL i fallande potensgrupper (för att förbereda jämförelsen med
motsvarande i VL);
N(x)
= 2x2+x–3 =
Ax + 2A – Bx2 – 3Bx – 2B + 3x2 + 6x + 3
= 3x2
– Bx2 + Ax – 3Bx + 6x + 2A – 2B + 3
= (3 – B)x2
+ (A – 3B + 6)x + (2A – 2B + 3)
; Koefficienternas Identiteter ger med jämförelsen via ax2+bx+c = HL
mellan
koefficienterna i och HL och VL ett motsvarande linjärt
ekvationssystem;
a: 3 – B = 2; 1 = B
b: A – 3B + 6 = 1; A
– 3B = –5
c: 2A – 2B
+ 3 = –3; A – B = –3
;
Vi
börjar längst uppifrån med 3–B=2 som direkt ger oss 3–2=B=1;
B = 1
;
Insättning
i mellanledet A–3B=–5 ger A=3–5=–2 (eller i sista ledet direkt
A=B–3=1–3=–2);
A = –2
Resultat:
2x2+x–3 –2 –1 3
————— = ——— + ——— + ———
;
(x+1)2(x+2) (x+1)2 (x+1) (x+2)
Kontrollräkning
täljaren:
–(x+1)(x+2)
+ 3(x+1)2 – 2(x+2) =
–(x2+2x+x+2) + 3(x2+2x+1)
– 2x – 4
= –x2–2x–x–2
+ 3x2+6x+3 – 2x – 4
= 2x2+x–
3
Verifierat.
Svar: Se Resultatet ovan!
Se
den utförliga härledningen med fullständiga förklaringar Från början i PFECD, om ej
redan bekant
Se
även direkt från Härledningen.
Exempel: Uppdela
i partialbråk ¯ : Lösning&Svar
¯ ...................................................:
A B C
T 1 1 – 1 1
—— = ———————————— ; = —————
+ ————— + —————
N (x0,1 – 1)(x0,1 – 2)(x0,1 – 3) 2(x0,1 – 1) (x0,1 – 2) 2(x0,1 – 3).
Alla mellanräkningar med huvudräkning — förutsatt
kännedom om grundlagarna; se från Matematiken
från början, om ej redan bekant;
A = [1/(x0,1 – 1)(x0,1 – 2)(x0,1 – 3)]¦x=1¦ =
1/(–1)(–2) = 1/2
B = [1/(x0,1
– 1)(x0,1 – 2)(x0,1 – 3)]¦x=210¦ =
1/(1)(–1) = –1
C = [1/(x0,1
– 1)(x0,1 – 2)(x0,1 – 3)]¦x=310¦ =
1/(2)(1) = 1/2
; den utbrutna nämnarfaktorn markerad med orange i nämnaren, faktorroten inom brutna vertikalstrecken ¦ Alt+0166
Beskrivning
Vi flyttar successivt för koefficienterna ABC över deras associerade nämnare (N) till HL och anger N:s parentesfaktor på roten
110=x för (x0,1 –
1), 210=x
för (x0,1 – 2) och 310=x för (x0,1 –
3). Vi använder sedan respektive rotvärden {1, 210, 310} i respektive koefficientbestämning som ovan
där vi betraktar de markerade utflyttade N:arna som 1.
Kontrollräkning:
Med
GNGEMENSAMMA NÄMNAREN = 2(x0,1 – 1)(x0,1 – 2)(x0,1 – 3) ges täljaren (T)
(x0,1 – 2)(x0,1 – 3) – 2(x0,1 – 1)(x0,1 – 3) + (x0,1 – 1)(x0,1 – 2) ;
x0,2 – 2x0,1 – 3x0,1 + 6 – 2(x0,2 – x0,1 – 3x0,1 + 3) + x0,2 – x0,1 – 2x0,1 + 2 ;
2x0,2 – 8x0,1 + 6 – 2(x0,2 – 4x0,1 + 3) + 2 ;
2x0,2 – 8x0,1 + 6 – 2x0,2 + 8x0,1 – 6 + 2 = 2 = T;
T/GN
= 2/2(x0,1 – 1)(x0,1 – 2)(x0,1 – 3) = 1/(x0,1 – 1)(x0,1 – 2)(x0,1 – 3).
Lösningen
verifierad.
Exempel 0: Uppdela [(tanx–1)(tanx–2)]–1 i partialbråk med bestämda koefficienter.
Lösning:
T 1 A B
—— = ——————— = ——— + ———
N (tanx–1)(tanx–2) tanx–1 tanx–2
A = 1/(tanx–1)(tanx–2)
¦tanx=1¦ = 1/(–1) =
–1
B = 1/(tanx–1)(tanx–2)
¦tanx=2¦ = 1/(1) = 1
; den utbrutna
nämnarfaktorn markerad med orange i nämnaren, faktorroten inom brutna
vertikalstrecken ¦ Alt+0166
Resultat:
T 1 –1 1
—— = ——————— = ——— + ———
N (tanx–1)(tanx–2) tanx–1 tanx–2
Kontrollräkning med GN=(tanx–1)(tanx–2) ger täljarsumman
–(tanx–2) + (tanx–1) =
–tanx + 2 + tanx – 1 = 1.
Lösningen verifierad.
Svar: [(tanx–1)(tanx–2)]–1 = –(tanx – 1)–1 + (tanx – 2)–1
Exempel 1: Uppdela x2/(x2 – 1)(x2 – 2) i partialbråk med bestämda koefficienter.
Lösning:
T x2 A B
—— = ————————
=
———— + ————
N (x2 – 1)(x2 – 2) (x2 – 1) (x2 – 2)
Alla mellanräkningar med huvudräkning — förutsatt kännedom om grundlagarna; se från Matematiken från början, om ej redan bekant;
A = [x2/(x2 – 1)(x2
– 2)]¦x2=1¦ = 1/(–1) =
–1 ;
B = [x2/(x2 – 1)(x2 – 2)]¦x2=2¦ = 2 =
2 ;
; den utbrutna
nämnarfaktorn markerad med orange i nämnaren, faktorroten inom brutna
vertikalstrecken ¦ Alt+0166
Resultat:
T x2 1 2
—— = ————————
= – ————
+ ————
N (x2 – 1)(x2 – 2) (x2 – 1) (x2 – 2)
Kontrollräkning:
–(x2–2)
+ 2(x2–1) = –x2+2
+ 2x2–2 = x2
........................... täljaren
(x2–1)(x2–2) .............. nämnaren.
Lösningen
verifierad.
—————————————————————————————————————————————————————
PFECD är TRANSPARENT för specifikt komplexa lösningar. Vilket
vill säga, »normalroten» ”x=Ö–a” syns aldrig;
—————————————————————————————————————————————————————
Exempel 2: Uppdela 1/(x2+1)(x2+2) i partialbråk med bestämda koefficienter.
Lösning:
1 A B
—————— = ——— +
———
(x2+1)(x2+2) x2+1 x2+2
Metod metodPFECD:
Alla mellanräkningar med huvudräkning — förutsatt
kännedom om grundlagarna; se från Matematiken
från början, om ej redan bekant;
A = [1/(x2+1)(x2+2)]¦x2=–1¦ = 1 ............ KOMPLEX ROT –1 no problemo
B = [1/(x2+1)(x2+2)]¦x2=–2¦ = –1 ............ KOMPLEX ROT –2 no problemo
; den utbrutna nämnarfaktorn markerad med orange i nämnaren, faktorroten inom brutna vertikalstrecken ¦ Alt+0166
Resulat:
1 1 1
—————— =
——— –
———
(x2+1)(x2+2) x2+1 x2+2
Kontrollräkning:
x2+2
– x2–1 = 1 ............................ täljaren
(x2+1)(x2+2) ............ nämnaren.
Lösningen
verifierad.
— Men hur går det om FORMEN FÖR x är olika i nämnarfaktorerna?
Exempel 3: Uppdela 1/(x2+1)(x–1) i partialbråk med bestämda koefficienter.
Lösning:
Vi ser att metodIDENTIFIERAREN för x INTE är en och samma i de bägge nämnarfaktorerna. I detta fall kan vi utnyttja konjugatlagen för att få harmonisk identitet (vilket betyder att vi inför en substitution med 1=a/a med a=x+1 eftersom [x+1][x–1]=x2–1 enligt konjugatlagen):
1 ·
(x+1) (x+1) T T 1
—————— = —————— = ——; ——— = ———————
(x2+1)(x–1) · (x+1) (x2+1)(x2–1) N N(x+1) (x2+1)(x2–1)
förklaring
Vi gjorde en tillfällig TRANSFERERING i kvotekvivalenten med (x+1) för senare behållning;
Vi löser ut harmoniska kvoten i HL på vanligt sätt:
Alla mellanräkningar med huvudräkning — förutsatt
kännedom om grundlagarna; se från Matematiken
från början, om ej redan bekant;
A = [1/(x2+1)(x2–1)]¦x2=–1¦ = –1/2
B = [1/(x2+1)(x2–1)]¦x2=+1¦ = 1/2
; den utbrutna
nämnarfaktorn markerad med orange i nämnaren, faktorroten inom brutna
vertikalstrecken ¦ Alt+0166
DelResulat:
1 1 1 T
—————— = – ———— + ———— = ———— ;
(x2+1)(x2–1) 2(x2+1) 2(x2–1) N(x+1)
Vi åberopar
föregående TRANSFERERING (x+1) — vi multiplicerar tillbaka den uttagna faktorn (x+1)
— och får i netto (erinra åter den alltid så viktiga konjugatlagen)
Resultat:
T 1 x+1 1 x 1 1
—— = —————— = – ————— + ———— = (1/2)[– ——— – ——— + —— ]
N (x2+1)(x–1) 2(x2+1) 2(x–1) x2+1 x2+1 x–1
Alla deltermer i slutledet är därmed återförda på integrander från matematikens grundfunktioner (se Bastablån): (P)a, atanx, ln x.
Kontrollräkning:
–(x–1)(x+1)
+ x2+1 = –(x2–1)+x2+1 = 2 ............................ täljaren
2(x2+1)(x–1) ............ nämnaren.
Lösningen
verifierad.
— No Problemo.
Vi ska återkomma till denna lösning — i jämförelse med ett läromedel i modern akademi efter närmast följande exempel.
EKVATIONSLÄRANS
GRUNDSATSER ENLIGT RELATERAD MATEMATIK
METODIDENTIFIERAREN — lösningar med
variabelsubstitution
Chockerande
enkla lösningar i jämförelse med modern akademi
lösningar
med direkt variabelsubstitution
I många fall kan PFECD förenklas (betydligt) genom att DIREKT ersätta en given faktorparentes’ inre uttryck med den allmänna metodIDENTIFIERAREN a (underskatta inte den enkla lösningens enorma kraft). Se även i Exempel 0.
Exempel 1: Uppdela x/(x–1)3 i partialbråk med bestämda koefficienter.
Lösning:
Vi anställer direkt mI(a)=x–1 som ger x=a+1. Bråket kan då skrivas enklare
(a+1)/a3 = a/a3 + 1/a3 = 1/a2 + 1/a3. ÅterInsättning av mI(a)=x–1 ger
x/(x–1)3 = 1/(x–1)2 + 1/(x–1)3.
Kontrollräkning med
GN=(x–1)3 ger
täljarsumman x–1+1=x.
Lösningen verifierad.
Svar: x/(x–1)3 = 1/(x–1)2 + 1/(x–1)3
Bonus:
En INTEGRAND (x+1)/(x–1)3 kan alltså skrivas
(x+1)/(x–1)3 = x/(x–1)3 +1/(x–1)3
= 1/(x–1)2 + 2/(x–1)3.
Jämför Brandqvists sätt — vilket avslöjar att han INTE känner till Metoden han själv använder i ITK Bok 7:
Citat:
”
Exempel
Evaluera
x+1
F(x) = ò ———
dx
(x–1)3
Lösning
Nämnaren har ett s.k. multipelt nollställe (här en trippelrot). I ett sådant fall måste man använda följande partialbråksuppdelning
x+1 A B C
——— = ———— + ———— + ————
(x–1)3 (x–1)3 (x–1)2 x–1
”.
Brandqvist (som
många andra författare i traditionell [svensk] modern akademisk facklitteratur)
berättar inte varifrån påtet ovan härrör — det bara presenteras.
Brandqvist
genomför sedan vad han kallar bestämning “på vanligt sätt med hjälp av
obestämda koefficientmetoden” där han överför nämnaren i VL till HL (med
mellanräkningar som utelämnats) enligt
”
x + 1 = A – B + C + (B – 2C)x + Cx2
För att ovanstående identitet skall gälla, så måste koefficienterna för termer med samma gradtal vara lika. Detta ger
A = 2, B = 1 och C = 0.
Alltså gäller
x+1 2 1
——— = ———— + ————
(x–1)3 (x–1)3 (x–1)2
”;
MATEMATIKBIBLIOTEK 1962 Lennart Brandqvist, ITK
8 s40n
INSTITUTET FÖR TEKNISKA KURSER
”måste man använda …”.
Notera att Brandqvists koefficientlösning kräver (relativt omständliga) mellanräkningar. PFECD å sin sida är, som vi ser till jämförelse, en (synnerligen) direkt metod.
Lennart Brandqvists böcker (ITK 1-10) är för övrigt utomordentliga (ovärderliga) referensverk (allmän bibliotekslitteratur) och har (genom åren) givit många uppslag till det här arbetets utformning.
Jämför ovan!
Ytterligare ett exempel till jämförelse med Brandqvist ges nedan.
TILL YTTERLIGARE BEVIS för att Brandqvist — tydligen — INTE känner till Metoden han själv lovordar för dess enkelhet i ITK Bok 7 ges här följande citat:
”
Exempel
Evaluera
dx
F(x) = ò ———————
(x2 + 1)(x – 1)
Lösning
Nämnaren i integranden kan uppdelas i de två reella faktorerna (x2 + 1) och (x – 1), varav den ena är en andragradsfaktor. I ett sådant fall måste man använda följande partialbråksuppdelning
1 Ax + B C
——————— = ———— + ————
(x2 + 1)(x – 1) x2 + 1 x – 1
”.
Brandqvist genomför på samma sätt här den mera omständliga proceduren typ föregående exempel med slutresultatet (s42ö)
”
Partialbråksuppdelningen blir
1 1 x + 1 1 1
——————— = – — · ——— +
— · ———
(x2 + 1)(x – 1) 2 x2 + 1 2 x – 1
”;
MATEMATIKBIBLIOTEK 1962 Lennart Brandqvist, ITK
8 s41n
INSTITUTET FÖR TEKNISKA KURSER
Som vi ser är resultatet alldeles detsamma som i PFECD via transfereringsmetoden från föregående exempel 3,
T 1 x+1 1 x 1 1
—— = —————— = — ————— + ———— = (1/2)[– ——— – ——— + ———]
N (x2+1)(x–1) 2(x2+1) 2(x–1) x2+1 x2+1 x–1
där harmonieringen av metodIDENTIFIERAREN underströks (med hjälp av konjugatlagen).
;
Brandqvist avhandlar (alltså) flera — TRE! — olika sätt som i grunden handlar om EN metod: PFECD.
Hur har Brandqvist (och övriga) burit sig åt för att (så, grundligt) MISSA metodens allmängiltighet — och enorma styrka?
Konsensus: utveckla STRUKTUREN — den NATURLIGA harmonin: du har den redan inom dig, våga bara SE den. Strunta i allt annat. Då blir matematiken MYCKET enklare.
Jämför ovan!
Se även beskrivningen nedan.
Exempel 2 ges efter blocket nedan.
DEN MODERNA AKADEMIN
MISSAR PFECD
MANNEN
har det framför sina ögon men ser det — tydligen — inte:
Se
exempelutvecklingen närmast ovan.
”Om nämnarens nollställen är
komplexa eller flera faktorer är lika blir partialbråken inte av denna enkla
typ. En behandling av sådana funktioner faller emellertid utom ramen för denna
bok.”.
Lennart Brandqvist [ITK 7, 1962, s31n-32ö]
MATEMATIKBIBLIOTEK 1961/2, INSTITUTET FÖR TEKNISKA KURSER
Samma
i övrig matematisk läro- och referenslitteratur:
metoden för x omnämns inte.
x agerar en godtycklig METOD för x. INTE en funktion för x. Antar man ensidigt den senare uppfattningen, missar man hela den enorma kraften i PFECD. Jämför citatdelen ovan ”Om nämnarens nollställen är komplexa …”. Jämför föregående exempel med faktorerna typ …
(x2+1): mI(a)=x2: (a+1); (sinx+1): mI(a)=sinx: (a+1), etc., mI för metodIDENTIFIERAREN.
Vad det står i a har ingen
betydelse.
»METODEN som sådan» är konventionellt känd som ”obestämda koefficientmetoden”. Den beskrivs utomordentligt i citatkällan ovan — den här delen (mitt förtydligande)
N(x) A B
————————————————
= ——— + ——— + …
(x+a1)(x+a2)(x+a3)(x+a4)…(x+an) x+a1 x+a2
|_________________ _ _ _ _ ________|____________ _ _ _
— och det var på den vägen jag kom ämnet på spåren (upptäckt augusti 2000).
— Men författaren (och andra) tycks inte ha uppfattat betydelsen av mI, metodIDENTIFIERAREN.
— Som citatet visar, samt i ljuset av föregående jämförande exempel, utesluter man (således) metodens allra mest kraftfulla aspekt — tydligen i ensidigt fasthållande vid att den ”bara kan betyda x”.
Brandqvist intygar själv metodens glänsande karaktär — utan något omnämnande av dess verkliga glans:
”Använd med fördel denna synnerligen enkla metod för bestämning av koefficienterna!”
Lennart Brandqvist [ITK 7, 1962, s28]
DESSUTOM härleds INTE metodens grund (som vanligt i den moderna akademins matematiska meddelanden)
— varken i citatkällan ovan eller i referensverket MATEMATIKLEXIKON W&W 1991. Där ges f.ö. mer eller mindre helt kryptiska beskrivningar som få (om ens några) begriper (FÖRE formuleringen av PFECD).
PFECD har explicit
ingenting att göra med ”lösandet av ekvationssystem”
— trots att
metoden gör samma jobb.
PFECD är en direkt
metod
— men tydligen OKÄND
i den moderna akademins lärosystem.
Exempel 2: Uppdela 1/x(x2+x+1)2 i partialbråk med bestämda koefficienter.
Lösning:
Vi anställer direkt mI(a)=(x2+x+1) som ger a=(x2+x+1) med a–1=x2+x; Vi suspenderar (friställer) TILLFÄLLIGT den
fristående x-termen i originalbråket; Bråket kan då skrivas mycket
enklare med referens till en grundform 1/a(a–1) i PFECD–
enligt
1 1 1 1
———— =
——————— = ——————— = ————
a2(a–1)
(x2+x+1)2(x2+x) x(x2+x+1)2(x+1) a2x(x+1)
Vi ser att slutformen fås direkt (sista kvoten ovan) genom att
slutmultiplicera med (x+1);
Kvoten i VL löser vi (således) först från grunden i PFECD enligt
1/a(a–1) = 1/(a+0)(a–1) = A/(a+0) + B/(a+1) som med metoden i PFECD ger
Alla mellanräkningar med huvudräkning — förutsatt kännedom om grundlagarna; se från Matematiken från början, om ej redan bekant;
A = 1/(a+0)(a–1) ¦a=0¦ = 1/–1 =–1
B = 1/(a+0)(a–1) ¦a=1¦ = 1/1 = 1;
; den utbrutna
nämnarfaktorn markerad med orange i nämnaren, faktorroten inom brutna
vertikalstrecken ¦ Alt+0166
1/a(a–1)
= –1/a + 1/(a+1);
Multiplikation
med a i nämnardelen ger så det sökta
1 1
1 1
1 1
———— =
— ——— + ——— = — ——— — ——— + ———
a2(a–1)
a2 a(a–1) a2 a (a–1)
Som a=(x2+x+1) och a–1=(x2+x)=x(x+1)
ges återinsättningarna genom att föra över delfaktorn (x+1) till HL via multiplikation;
Detta ger oss då
1 x+1
x+1 x+1
———— = — ——— — ——— + ———
a2x a2 a
x(x+1)
Därmed lösningen totalt
1 x+1 x+1
1
————— = — ————— — ———— + ——
x(x2+x+1)2
(x2+x+1)2 x2+x+1 x
Alla deltermer i slutledet är därmed återförda på integrander från matematikens grundfunktioner (se Bastablån): (P)a, ln x.
Kontrollräkning med
GN=x(x2+x+1)2:
–(x+1)x
– (x+1)x(x2+x+1) + (x2+x+1)2
= T; ....................... täljaren
(x2+x+1)(x2+x+1) = (x4+x3+x2 + x3+x2+x + x2+x+1);
T
= –x2–x – (x+1)(x3+x2+x) + (x4+x3+x2 + x3+x2+x + x2+x+1)
= –x2–x – (x+1)(x3+x2+x) + (x4+2x3+3x2+2x+1)
= –x2–x – (x4+x3+x2 + x3+x2+x) + (x4+2x3+3x2+2x+1)
= –x2–x – (x4+2x3+2x2+x) + (x4+2x3+3x2+2x+1)
= –x2–x – x4–2x3–2x2–x + x4+2x3+3x2+2x+1
= –x2–2x3–2x2 +2x3+3x2+1
= 1
x(x2+x+1)2 .............. nämnaren.
Lösningen
verifierad.
Svar: 1/x(x2+x+1)2
= –(x+1)/(x2+x+1)2
– (x+1)/(x2+x+1) + 1/x
SOM
FRAMGÅR AV EXEMPLET OVAN (se Exempel 2) tillsammans med ytterligare utvecklingar via PFECD– ger ytterligare potenser av a mellanlösningar på
formen
1
1 1 1 1
1
———— = — ——— — ——— — ——— — …— ——— + ———
anP(a)1 an–1
an–2
an–3 a P(a)1
om P(a)1 är av formen (a–A)
enligt PFECD– och (med separat undersökning)
1 1 1 1 1 1
———— = + ——— — ——— + ——— — …± ——— – ± ———
anP(a)1 an–1
an–2 an–3 a P(a)1
om P(a)1 är av formen (a+A)
enligt PFECD+.
Inga ytterligare exempel på det ges här
utöver Exempel 2, vi konstaterar bara att samtliga fall täcks av PFECD.
Inledningsexempel
1
HUR sönderdelar man I PRINCIP en integrand av typen ———— ?
xÖ 1–x2
Lösning: KVADRERA
1
—————
x2(1–x2)
Med mI(a)=x2
som ger a(1–a) = –a(a–1) i nämnaren ser vi att
typen, minustecknet i början frånsett, stämmer in på
1 1 A B
———— = ————— = ——— + ———
a(a–1) (a–0)(a–1) a a–1
A =
1/a(a–1)
| a=0 = 1/–1 =
–1
B =
1/a(a–1) | a=1 = 1/1 = 1
1 1 1
——— = — ——
+ ——— ................. PFECD–
a(a–1) a a–1
Tar vi med det
negativa tecknet i början ges bägge termerna positiva om vi också sätter –(a–1)=1–a:
1 1 1
——— = —— + ——— ................. –PFECD–
–a(a–1) a 1–a
Vi sätter in x2 i –PFECD– för a, ROTAR TILLBAKA och vi har
Resultat:
———————
1 1 1
———— = Ö —— + ———
xÖ 1–x2 x2 1
– x2
Kontrollräkning:
Med GN = x2(1–x2) ges
täljarsumman i HL-roten x2 + 1 – x2 = 1.
Lösningen verifierad.
ROTANALYS — hyperbelinversens integral, normalt sett en ytterst svår uppgift
Om vi generaliserar PFECD+ med
a+c från föregående a+1 får vi den mera allmänna
1 1 1
———— = —— —
———— ........................ generalPFECD+
a(a+c) ac c(a+c)
c
Isolering av ac-termen ger — + 1
1
1 1 1 c 1 a
———— + ———— = ——— ; —— = ———— + ——— = —————
a(a+c) c(a+c)
ac a a(a+c) a+c a+c
Exempel 1: Försök sönderdela den enkla roten
1
————
Ö 1+x2
genom PFECD för att på den vägen försöka expandera integranden.
Lösning:
Med aPFECD=mI(R)=Ö1+x2 har vi objektet
T 1
— = —
N R
Insättning i generalPFECD+
med a=R ger direkt via ovanstående isolering av ac-termen
Resultat:
c
— + 1
1 R
——— = ——————
R
R + c
Tillämpning: Hyperbelinversens integral. Med integranden
1 1
———— = —
(1+x2)1/2 R
ges tangensformen för R som DnR = Dn (1+x2)1/2 = (1/2)(1+x2)1/2 – 1 Dn(1+x2)
= (1/2)(1+x2)–1/22x = x/R
Tangensformen för (R+x) är alltså x/R + 1.
Logaritmderivatan är Dn ln(P) = Dn(P)/(P). Med (P)=(R+x) således
Dn ln(R+x) = (x/R + 1)/(R+x). Vi kan alltså sätta c=x i resultatet ovan från generalPFECD+ som ger
1 d(ln(R+x))
——— = Dn ln(R+x) = ——————
R dx
Vi ser att 1+x2 ger samma resultat som a+x2. Därmed kan vi lösa integralen för den mera generella R-inversen enligt DIFFERENTIALEKVATIONEN
dx 1
——— = d(ln(R+x)); ò —— dx = ò d(ln(R+x)) = ln(R+x)
R R
Resultat:
ò 1/R dx = ln(R+x) , R = Ö a+x2
NOTERING. Att lösa hyperbelinversens
integral metodiskt på andra sätt är ytterst besvärligt.
Ekvationslära
innehåll: SÖK på denna
sida Ctrl+F · sök alla ämnesord överallt i SAKREGISTER · förteckning över alla
webbsidor
Ekvationslära
ämnesrubriker
innehåll
EKVATIONSLÄRA — ENLIGT RELATERAD MATEMATIK
Begrepp — 7
GRUNDTERMER
referenser
[ITK].
ITK 1-10 MATEMATIKBIBLIOTEK 1962 Lennart Brandqvist,
INSTITUTET FÖR TEKNISKA KURSER Stockholm, Victor
Pettersons Bokindustriaktiebolag, Stockholm 1962
[BKL]. BONNIERS KONVERSATIONS LEXIKON, 12 band A(1922)-Ö(1928) med SUPPLEMENT A-Ö(1929)
t för 10–, T för 10+,
förenklade exponentbeteckningar
TNED (Toroid Nuclear Electromechanical Dynamics), eller Toroidnukleära Elektromekaniska
Dynamiken är den dynamiskt ekvivalenta resultatbeskrivning som
följer av härledningarna i Planckringen
h=mnc0rn, analogt Atomkärnans
Härledning. Beskrivningen enligt TNED är relaterad,
vilket innebär: alla, samtliga, detaljer gör anspråk på att vara fullständigt
logiskt förklarbara och begripliga, eller så inte alls. Med TNED förstås
(således) också RELATERAD FYSIK OCH MATEMATIK. Se även uppkomsten av termen TNED i Atomkärnans Härledning.
Senast uppdaterade version: 2023-02-22
*END.
Stavningskontrollerat 2009-01-07.
rester
men det kan ev. bero på en miss — fråga till Teamet har gjorts 2009-01-07
*
PNG-justerad
2011-07-20
åter till portalsidan · portalsidan är www.UniversumsHistoria.se