MATEMATIKEN1 2008IV29 A BellDHARMA production | Senast uppdaterade version: 2019-01-02 · Universums Historia
innehåll
denna sida · webbSÖK äMNESORD på
denna sida Ctrl+F · sök ämnesord överallt i SAKREGISTER · förteckning över alla webbsidor
Matematikens lagar framgår spontant ur det enhetsindelade xy-systemet — rutat papper.
Vi studerar hur.
|
ENHETSSYSTEMET (samma som rutat papper) byggs upp teoretiskt med passare (vänster nedan) och linjal (höger nedan), sekvenserna ovan a–e.
Enhetssystemet, indelat efter ordningen xy (x horisontellt och y vertikalt) kan också kallas
det matematiska xy-systemet.
Lika antal rutor i bägge leden (xy) bildar en kvadrat (aa), olika x och y bildar en rektangel (ab),
Rektangelns diagonala delning ger två likadana figurer som var och en kallas rätvinklig triangel; snedsidan kallas hypotenusa (här enklare hypolinje), varje raksida kallas katet, pl. kateter.
Begreppet geometri (av grek. ge, jord, och metrei’n, mäta) betyder traditionellt ”vetenskapen om rummet” och grundas därmed på ovanstående enkla planbegrepp med tillhörande enheter och deras inbördes ordning. Se även mera elementärt från Spegellagen.
I den här framställningen kallas varje rät
linje i xy-planet som inte tillhör rutsystemet för en hypolinje (efter
hypotenusan, samma som diagonalen i rektangeln ab).
grundlagarna
Nedanstående algebraiska skrivsätt sammanfattar de fem grundlagarna
på matematikens mest utvecklade skrivsätt, den s.k. symboliska
algebran.
Efterföljande beskrivning
visar hur de fem grundlagarna framgår utan hjälp av matematiska tecken, enbart
genom att läsa mönsterformerna.
Längre
fram visas hur de algebraiska teckningarna har uppkommit.
Se även vidare i DEN SYMBOLISKA ALGEBRANS GRUNDER I KORT SAMMANDRAG om ej redan bekant.
Enbart med hjälp av två likadana rektanglar
(som delas diagonalt i fyra lika rätvinkliga trianglar)
framträder matematikens fem grundlagar
1 2 3 4 5
namn: 1. Cheops Rektangel 2. Första Binomlagen 3. Andra
Binomlagen 4. Konjugatlagen 5. Pythagoras
Sats
symbolisk algebra: h2 = (r–x)b(r+x)d (a+b)2 = a2+b2+2ab (a–b)2 = a2+b2–2ab (a+b)(a–b) = a2–b2 a2+b2 = c2
= r2–x2
Hur den symboliska skrivformen framträder beskrivs i
särskild del — se detaljerad sammanfattning.
Resonemang (typform):
2. FÖRSTA BINOMLAGEN:
Med hjälp av förtydligandet av kvadratytorna aa (stora orangea, delvis skymd)
och bb ser vi (direkt) att hela den större kvadraten (a+b)(a+b) har samma
innebörd som summan av kvadraterna aa och bb tillsammans med de bägge vita
rektanglarna ab + ab. Och alltså gäller
(a+b)(a+b)=aa+bb+2ab.
3. ANDRA
BINOMLAGEN: Den orangea kvadraten i mitten har sidan (a–b); Vi får den
kvadraten (a–b)(a–b) genom att ta bort de fyra rektanglarna ab från hela den
yttre storkvadraten (a+b)(a+b). Om vi utnyttjar föregående resultat, behöver vi
alltså enbart ta bort ytterligare 2ab för att få svaret:
(a–b)(a–b)=aa+bb-2ab.
4.
KONJUGATLAGEN: Kvadraten aa minus kvadraten bb ger, som vi ser, en fragmenterad
delyta som kan ställas på den illustrerade rektangelns högkant med basen (a–b)
och höjden (a+b): Vi bara flyttar över den vertikalställda högerremsan (a–b)b
till vänsterdelens a(a–b) så att vi får rektangeln (a+b)(a–b). Och alltså
gäller:
(a+b)(a–b)=aa-bb.
5. PYTHAGORAS
SATS: Tar vi bort de bägge rektanglarna 2ab från den yttre storkvadraten
(a+b)(a+b),
återstår
uppenbarligen bara den inre “tomma” kvadraten (cc); Eftersom första binomlagen
redan visat oss att (a+b)(a+b)=aa+bb+2ab, så återstår alltså aa+bb sedan vi
tagit bort 2ab. Alltså gäller det att (a+b)(a+b)–2ab=aa+bb, =cc vilket är
Pythagoras Sats:
aa+bb=cc.
1. CHEOPS REKTANGEL: Cheops rektangel
»framgår hur lätt som helst» — om vi känner till den symboliska algebran. Men för den som
är nybörjare i matematiken krävs först en hel del studium innan man kommer så
långt att man förstår “överflyttningslagen
för division”. OM vi förstår den framgår Cheops Rektangel på
följande sätt: Rektangeln i cirkeln visar två likformiga rätvinkliga trianglar,
den större med höjden (h) och basen (d), den mindre med motsvarande (liggande)
höjden (b) och basen (h). Med den symboliska algebrans hjälp förhåller sig
alltså triangelsidorna i de två trianglarna som b/h=h/d; genom överflyttningslagen
för division fås direkt bd=hh som är Cheops Rektangel.
»Enkelt» för den som redan vet grunderna, en stor och smärtsam sorg för den som
inte känner dem. Divisionsbegreppet beskrivs här utförligt i DIVISIONSBEGREPPET.
Från de fem
grundlagarna utgår all övrig matematik.
Cheops Rektangel och Gyllene
Snittet
En mera upplysande och
fördjupad mönsteranalys explicit för Cheops Rektangel i koppling till
CHEOPSPYRAMIDEN via Gyllene Snittets figurform finns nu Jan2018+ sammanställd i
CHEOPS
REKTANGEL 2017. Framställningen nedan
från 2008.
BENÄMNINGEN CHEOPS REKTANGEL för formen bd=h2 förekommer inte i gängse litteratur (det närmaste är ”geometriska mediet”). Formen bd=h2 är (emellertid) avgörande för hela matematikens-fysikens utveckling för människans del; Spåras den baklänges via den retoriska algebran (bd=h2 användes bl.a. av Galileo Galilei i dennes beskrivningar), hamnar man längst ut i historiens dimmiga horisonter vid Cheopspyramiden (daterad ca 2500 f.Kr.);
Cheopspyramiden vid Gize i Egypten visar att byggnaden beskriver
sambandsformen bd=h2 med stor precision. Cirkeln som omskriver Cheops Rektangel
har sitt origo i den s.k. grottan, den med liten vit punkt markerade rektangeln
i markplanet till höger om mittlinjen. Det finns bara en, och endast en sådan
unik triangulär relation i matematiken.
Basvinkeln blir idealt 51,827292…° , se samband nedan. Cheopspyramidens
motsvarande uppmätta vinkel skiljer sig enligt källmaterialet [‡1] från denna med en förvånansvärt
snäv tolerans på endast (max) ±0,05°; Även om Pyramidens halva bas sätts som
sidan på ett A4-papper (21 cM) ligger Cheopspyramidens vinkelavvikelse inom 0,2
mM längst ut (litet mindre än en pixel på skärmen), vilket även med en fint
vässad blyertspenna ligger inom den ritade linjens tjocklek.
Bilderna ovan är
min sammanställning efter studier av ett större antal litterära källor i ämnet
Cheopspyramiden.
Den triangel som bildas då basdelen d är lika med
rektangelns kortsida (pyramidens sida) bildar en unik triangelrelation i
matematiken som kopplar till begreppet Det Gyllene Snittet:
Man får i fallet Cheopspyramiden
b/h = Ö [(Ö5) – 1]/2 varav
[(Ö5) – 1]/2 = 0,6180339
= a
=
–1+1/a
Sambandet är känt som Gyllene Snittet eller Gyllene Förhållandet (a+1=1/a).
Det är (alltså, här veterligt) den äldst kända urkunden för den centrala sambandsformen bd=h2.
PÄRLBÅTSSNÄCKAN
Gyllene Snittet har (flera, mäktiga) naturkopplingar. Till höger ovan finns avbildat den spiralform som bildas av Gyllene Snittet genom serien av alla successiva kvadrater i all oändlighet. Enligt MATEMATIKLEXIKON W&W 1991 s158sp1 är den spiralen naturligt representerad av formen hos den s.k Pärlbåtssnäckan (Nautilus Pompilius, jag har letat efter en bild av den på Internet, flera fina Nautilusfotografier finns, men veterligt ingen på typen Nautilus Pompilius). Referenspunkterna som utpekas av den oändliga spiralformens geometri tycks f.ö. passa väl in på Cheopspyramidens inre planering, bilden ovan: en syntes av matematiken?
referenser
‡[1] A HISTORY OF ARCHITECTURE Sir Banister Fletcher, University of London 1961
480 ft high (146,304 M), 756 ft square (230,4288 M)
ger arctan 480/(756/2) = 51,779568° vilket är 0,047724° från idealet
Harmoniska trianglarna · Komplexa algebran · Ljusets
g-beroende · Kvadratrötterna
Syntes av CheopsRektangel
SYNTES AV
betydelsen av
i matematiken och fysiken
MED INLEDANDE orienterande KORT BESKRIVANDE ARTIKLAR
Nedanstående textdelar är importerade från original i
MsWORKS 4.0 som PNG-bilder eftersom det inte existerar (ännu 2008) en enda
webbläsare på Jorden som TILLSAMMANS MED EN VETTIG ARBETSMILJÖ FÖR FÖRFATTAREN
SÅ ATT HAN SER VAD HAN HÅLLER PÅ MED kan få fram DET originalet:
matematikteckningen på enklaste sättet. Mera utförliga presentationer kräver mera
utrymme och finns f.n. 2008IV inte i htm-form.
Generella samband för i genom successiva 90°-rotationer i xy-systemet; positiv exponent roterar moturs i steg om 90°, negativ exponent roterar medurs i steg om 90°:
i0=1; i1=i; i2=–1; i3=–i; i4=1; i5=i; …; i–1=–i; i–2=–1; i–3=i; i–4=1; i–5=–i; …
Den symboliska algebran
DEN SYMBOLISKA ALGEBRANS GRUNDER I KORT SAMMANDRAG
DEN SYMBOLISKA ALGEBRANS GRUNDER I KORT SAMMANDRAG
matematikens fem elementära operatorer · djupbeskrivning
+ – × ÷ Ö
plus
minus gånger dividerat med
kvadratroten ur
Den symboliska algebrans grunder i kort sammanfattning
Den formella matematik som vi kallar för algebra (a+b=c) och aritmetik (1+2=3) bygger på en avancerad symbolik. Den grundas på de fem operatorerna (plus, minus, gånger, dividerat med, [kvadrat]roten ur)
+ – × ÷ Ö
De fem operatorerna innefattar det mäktiga instrument med vars hjälp
alla typer av mönsterformer kan beskrivas. De fem operatorerna följer ur det enhetsinrutade xy-planet.
Deras lagar uppdagas med hjälp av de grundläggande flödesbegreppen
via en fast nollpunkt P i xy-systemet
med användning av de enkla flödesriktningarna stega åt höger (®) och stega åt
vänster (¬). Man behöver alltså i grunden bara räkna
rutor.
Genom enkla stegningsexempel
kan man summera (+) och subtrahera (–) resultat
från olika stegningsmängder genom att eliminera motsatta par-pilar:
®®® ¬¬¬¬ ger
slutpositionen ¬. Med resultatets sammanställning
eller likheten ersatt av likhetstecknet (=) skrivs samma
led
®®® ¬¬¬¬ = ¬. Om särskilda
tecken utvecklas för varje mängd, |=1, | |=2, | | |=3,
| | | |=4, skrivs enklare samma sak
®3 ¬4 = ¬1. Med ersättning
av (+=®) och (–=¬) skrivs enklast
+3–4=–1. I allmänhet utelämnas + framför en mängd
om denna står först i sin del. Därmed får man det mera smidiga
3–4=–1.
Den tomma mängden (ursprungligen sunya från Indien) eller ingenting,
detsamma som den fasta nollpunkten P, skrivs lika med noll (0). Genom att helt godtyckligt betrakta
någon viss mängd (M) som en stegning
(®3 ¬4 = ¬1 = ¬[¬3®4]) kan man mycket
enkelt och exakt ur mönsterlagarna härleda och kontrollera parenteslagarna
(som den symboliska algebran garanterat inte klarar att beskriva), teckenlagarna
[–(a–b)=–a+b], samt
den allmänna överflyttningslagen
för addition (se även nedan):
om a=a
gäller a–a=0.
Matematiken grundas på visshet. Den identifieras i matematiken
genom en jämförelse mellan minst två delar V (vänster) och H
(höger). Om
bägge är identiska gäller ekvivalensen V=H där ”=” garanterar
vissheten (förutsatt elementen är korrekt givna från början). För
”icke lika med ” eller ”skild från” används symbolen ¹.
Teckenlagarna: preferens ®=+, ¬=–
Minustecknet (¬) är en polaritetsvändare, teckenvändare
eller dito omkastare
– + = + – = –, – – = +, – – – = –, – – – – = + …
Udda minus ger minus, jämna ger plus
om d=d gäller d–d=0
En term ändrar tecken om den byter sida om likhetstecknet.
–b +
–c
–[ b +
c ] = –b–c ;
–(a1 + a2 + a3 + … an) = –a1 –a2 –a3 … –an
Varje mängd kan beskrivas som en summa av delar vars enhet kan isoleras
från andra mängder genom en avgränsande parentes.
Enskilda termer i en negativ parentes ändrar tecken om parentesen tas
bort.
Speciellt innebär parenteslagen att ett enskilt minus (–)
kan skrivas ekvivalent –=–1 och behandlas som en separat faktor a=(–1).
Se vidare i Distributiva lagen.
Ur ovan beskrivna +–-grunder framgår multiplikation (×):
multiplikation betyder samma sak som serieaddition [3a=a+a+a].
Den framgår genom att återigen räkna rutor [a(a+b)=aa+ab]
i givna större rektanglar.
Multiplikation framgår ur xy-planet
som en serieaddition med lika termer a1 + a2 + a3 + … an enligt
typexemplet
exempel 1 enligt figuren:
3 + 3 = 6 =
y2 · x3, (= 1 · 6), = 2 + 2 +
2 = 2 · (1 + 1 + 1) = 3 · (1 + 1) = 3
· 2
exempel 2:
21+22+23+24+25 = 5·2 = 10
allmänt:
nMULTIPLIKATOR ·
aMULTIPLIKAND =
na = produkt
Om a är multiplikanden är multiplikatorn n antalet a
Distributiva lagen:
a(b+c)d=ab+ac ; ab=a(d–c)=ad–ac
a(a1 + a2 + a3 + … an) = aa1 + aa2 + aa3 + … aan
Produkten av en faktor med en parentes av fristående termer är faktorns
produkt med de enskilda parentestermerna (multiplikation föregår addition)
Distributiva lagen betyder i klartext den maskinordning som igångsätter
den formella matematikens egentliga algebra. Utan dess klarläggande kan
matematikens inneboende mönsterordningar inte utvecklas. Den enkla
rektangelkroppen, som f.ö. definierar hela parenteskomplexet, visar i sin egen
självbärande syntes hur lagmatematiken arbetar på såväl positiva som negativa
termer och hur de sammansätts av multiplicerande (a) och summerande [(b+c)
och (d–c)] individuellt isolerade faktorkroppar.
På motsvarande sätt är division (÷) en seriesubtraktion [3a/a(=)3a0–a1–a2–a3(=)3]:
MULTIPLIKATION DIVISION
2 · 3 = 6 = 2+2+2 = 3+3 6 / 3 = 2 = (3+3)/3 = 3/3+3/3 = 1+1
allmänt:
TTÄLJARE / NNÄMNARE =
T/N =
K = Kvot
(“T-ÄN-K”)
Seriesubtraktion går ut på att se efter hur många
gånger N ryms i T, (T – N Är resten noll? Nehej. T
– N – N Är resten noll? Nehej …),
genom att kontrollera (testa) om skillnaden är noll efter varje subtraktion.
En
mera utförlig beskrivning av divisionsbegreppet ges i
DIVISIONSALGORITMEN som innefattar fallen då svaret inte
går jämnt ut.
Teckenlagarna för addition och subtraktion gäller lika för
multiplikation och division.
Ur
divisionsbegreppet framgår speciellt
Överflyttningslagen
för division:
om a=a
gäller a/a=1.
En enklare syntes av addition, subtraktion,
multiplikation och division, enbart genom att räkna rutor, ges av följande två
paragoner:
Enhetssystemet, indelat efter ordningen xy (x horisontellt och y vertikalt) visar oss RÄKNELAGARNA:
addition
subtraktion multiplikation division
(det är i princip bara att »räkna rutor»; se även i följande
TALSYSTEMEN och DIVISIONSALGORITMEN)
Se även mera utförligt från Den
Symboliska Algebran
1. addition och subtraktion 2.
multiplikation och division
serieaddition
och seriesubtraktion
Speciellt för ADDITION används traditionellt
termerna
addend + addend = summa
Speciellt för SUBTRAKTION används traditionellt termerna
minuend — subtrahend = summa
Speciellt för MULTIPLIKATION används traditionellt termerna
faktor · faktor = produkt
Speciellt för DIVISION används traditionellt termerna
täljare / nämnare = kvot ELLER
dividend / divisor = kvot ELLER bråk
TANGENS RELATION — matematikens mest elementära matematiska funktion
Med det utbildade xy-systemet grundläggs de relaterade begreppen för multiplikation och division genom relationer eller förhållandet mellan den rätvinkliga triangelns bägge rätvinkelsidor eller kateter, x och y. Ovan geometriskt illustrerade multiplikation (xy) och division (y/x) ges komprimerat på motsvarande algebraiska sätt i faktorlagen, se nedan. Relationen y/x kallas också allmänt i matematiken för tangens (ta’ngens).
a/1 = 1/(1/a) 1/b = (1/b)/1
Illustrationen visar a=1,25 med 1/a=0,8
Kvantiteten n uttryckt som 1/n kallas explicit inversen,
reciproka värdet eller inverterade värdet för n.
En kvantitet a kan alltid uttryckas
på kvotformen y/x=a=a/1=x. Om enheten 1 i
stället relateras till x-parallellen y=b=1 får man inversen
till a där hypolinjen 0.a skär b,
a=1/(1/a). ”(1/a)” är nu relaterad som en kvantitet på x-linjen
(eller b-linjen). Som vi ser, är detta endast en simpel förminskning
av den givna kvantitetstriangeln a/1. Principtriangeln ”a/1”
själv har inte ändrats, vi ser den bara i nytt ljus genom en zoomning.
På
samma sätt då man utgår från en kvantitet b, mindre än ett; på x-linjen
blir den direktinverterad enligt 1/b=(1/b)/1 där ”(1/b)”
blir relaterad som en kvantitet på y-linjen (eller a-linjen)
genom triangeln y/x=(1/b)/1. Som vi ser är förhållandet
intakt. (Att rita dessa detaljer geometriskt, se figurerna ovan, är betydligt
mindre krångligt än att beskriva dem genom symbolisk algebra).
[Om b betraktas på x-linjen
och är större än 1, blir resultatet principiellt detsamma som i a/1-figuren
om denna vrids moturs 90°].
Den allmänna kvoten a=b/c
tillämpad på distributiva lagen a(r+x)=ar+ax ger
faktorlagen enligt
(b/c)(r+x) = (b/c)r+(b/c)x.
Den är matematikens mest fullständiga
algebraiska beskrivningsform och fullständigar därmed den elementära
genomgången av matematiken. Faktorlagen beskriver i sak utbrytning och
insättning av gemensam nämnare.
SKRIVSÄTTET ovan för kvotformen 1/N är det
tydligaste. I den raka skrivformen 1/N görs ibland (oegentligt) typteckningar
av formen 1/ab som betyder 1/(ab), inte (1/a)b. På
samma sätt tolkas 1/ab+c i enlighet med distributiva lagen där
multiplikation (och division) går före addition (och subtraktion), förtydligat
(1/[ab])+c.
Räknelagarna för potenser och deras
omvändning som logaritmer framgår på samma typ av ”högre växel” som multiplikation och division från addition och subtraktion:
Potenslagarna följer av seriemultiplikationer
från grundformen a1a2a3 … an=an=P. Man har då
terminologin BASexponent=Produkt där an(=P)
explicit kallas potens. Om potensen (an=P) uttrycks i
termer av exponenten (n) kallas uttrycket en logaritm, n=alogP, eller
enklare alogP om inga missförstånd uppkommer. Potenslagarna härleds
(typiskt) på formen: om q=n+m, då gäller
aq=(a·a·a·a·… an)·(a·a·a·a·…
am)=an·am=an+m. Potenslagarna grundas
alltså (väsentligen) på att återföra grundmatematiken på exponenten.
Potenslagarna — se utförliga härledningar i POTENSLAGARNA — i
sammanställning är
a0 = 1
1/a = a–1
a–n = 1/an = (1/a)n
an+m = anam
an–m = an/am
(an)m =
anm
(ab)n =
anbn
an=b ; a = b1/n
am/n=b ; a = b n/m
am/n = nÖ am
Logaritmlagarna följer av
potenslagarnas omvändning (genom exponenten). Med potensen an=P given skrivs exponenten
n enligt n=alogP eller av somliga n=logaP, eller enklare
(och snyggare) om inga missförstånd uppkommer n=alogP. Allmänt brukas
för basen e förkortningen ln och för 10-basen log eller lg.
Om logaritmen efterfrågas eller
påtalas, är det n man frågar efter eller hänsyftar på i en potens an=P. Termen antilogaritm
hänsyftar på potensens bas, a. Denna kallas understundom i
logaritmiska sammanhang även för logaritmens bas.
Logaritmlagarna — se utförliga härledningar
i LOGARITMLAGARNA — i
sammanställning är
alog a =
1
aalog P = P
an = P; n = alog P
n = elog P / elog a
alog P =
1/(Plog a)
alog (1/P) =
–(alog P) = 1/alog P
mlog An = n(mlog A)
mlog AB = mlog A + mlog B
mlog A/B = mlog A – mlog B
Fakultet betyder i grundformen 1·2·3·4·5…·n = n!
Semifakultet n!! betyder för udda n
detsamma som 1·3·5·7…·n = n!! och för jämna n motsvarande
2·4·6·8…·n = n!!
Produktsumma är en alternativ skrivform för potensen
a1a2a3 … an=an=P= n=1®nPan.
Indexeringen framför produktsummatecknet (stora pi), n=1®n, anger ”(med) n från 1 till n”.
(Alternativt kan pilen [Alt+0174 i Symbol] ersättas med ett backslashtecken, \,
eller annat passande bara det anges tydligt).
Seriesumma är av samma typ som P men med addender
(termer) i stället för faktorer. Den skrivs då, samma typindexering,
a1+a2+a3+ … +an=na=S= n=1®nåan
BinomialTeoremet (BT) har en
särskild ställning i matematiken. Det är lösningen på alla uttryck av typen (a+b)n [se första
binomlagen].
Vi finner lösningen till dessa genom att metodiskt räkna ut ekvivalenterna för
(a+b)2=a2+2ab+b2, (a+b)2(a+b)=(a+b)3, (a+b)3(a+b)=(a+b)4, och så vidare
och som ger
(a+b)1 = a + b
(a+b)2 = a2 + 2ab + b2
(a+b)3 = a3 + 3a2b + 3ab2 + b3
(a+b)4 = a4 + 4a3b + 6a2b2 + 4ab3 + b4
(a+b)5 = a5 + 5a4b + 10a3b2 + 10a2b3 + 5ab4 + b5
(a+b)6 = a6 + 6a5b + 15a4b2 + 20a3b3 + 15a2b4 + 6ab5 + b6
(a+b)7 = a7 + 7a6b + 21a5b2 + 35a4b3 + 35a3b4 + 21a2b5 + 7ab6 + b7
… .......................................... negativa b (se andra binomlagen) ger varannan term negativ
I råformen är lösningen (vi
hoppar över mellanräkningarna och går direkt på resultatet)
(a+b)n = an + nan–1b + n(n–1)an–2b2/2! + n(n–1)(n–2)an–3b3/3! + … + bn
= an[1 + n(b/a)
+ n(n–1)(b/a)2/2! + n(n–1)(n–2)(b/a)3/3! + … +
(b/a)n]
där fakulteten N! i nämnarna betyder 1·2·3·4·5·…·N. Undersöks
termerna enligt uppställningen ovan framgår att
1 n n(n–1) n(n–1)(n–2)
— + — + ——— + ————— + …
0!
1! 2! 3!
¯
Vi kan använda denna ordning med 0!=1 för att indexera
n-parenteserna enligt
0! = 1 ;
n! =
1·1·2·3·4·5·…·n
............................................................ n från 0
(n–m)m! = (n–0)0(n–1)1(n–2)2(n–3)3(n–4)4(n–5)5 … .......... m från 0
Totalt kan binomialteoremet därmed uttryckas på den betydligt enklare
men mera sammansatta och fortfarande fullständigt beräkningsbara formen
(a+b)n = an[1+ m=0®nå [(b/a)(n–m)]m![(m+1)!]–1]
= an[1+ m=0®nå (b/a)m+1[(n–m)]m![(m+1)!]–1]
= an[1 + n(b/a) + n(n–1)(b/a)2/2! + n(n–1)(n–2)(b/a)3/3! + … +
(b/a)n]
TALSYSTEMEN och POSITIONSSYSTEMET
Generatrisbegreppet
(snedlinjerna [/] i xy-systemet eller hypolinjerna som beskriver multiplikation
och division, se föregående illustrationer för multiplikation och division)
leder direkt till de olika talsystemen och talbaserna,
hur de konstrueras, sammansätts och systematiseras genom sina naturliga periodiska
avdelningar.
TALSYSTEMEN bildas genom talgeneratorerna
eller talgeneratriserna (m) i det enhetsindelade xy-planet.
Talgeneratrisen m är gömda linjen eller projektionen genom xy-origo
och den heltaliga talbasen (T) på enhetsparallellerna ya och xb, således med exakt
spegelsymmetri kring enhetsdiagonalen (linjen som ges av x=y,
alltså rakt uppåt höger mellan xy-axlarna). Skärningen mellan m och xy-systemets
enhetsparalleller delar enheten i T delar. Delningspunkternas gömda
linjer återför projektionerna på motsvarande symmetrihalva, därmed utvidgas
projektionerna. Genom projektionssymmetrin kring enhetsdiagonalen, som innebär
att varje delenhet blir objekt till motstående symmetrihalvas projektioner,
upprepas alltså delningen obegränsat så att enheten delas fraktalt
enligt ordningen (1), 1/T, (1/T)/T, (1/T/T)/T, osv. Med T=3 får man
alltså (1), 1/31, 1/32, 1/33, 1/34, 1/35, osv. Detta är
stommen i positionssystemet. Närmare bestämt den decimala delen. Heltalsdelen
definieras på samma sätt men omvänt enligt exemplet 1, 31, 32, 33, 34, 35, osv. Ett sådant system
med givet heltal T kallas ett talsystem med talbasen T.
Positionssystemet är en naturligt
inneboende fraktal delningsordning i xy-planet som följer
naturligt ur talsystemens bildning. Delningsordningen grundas på ett heltal
som kallas talbas (T). Enheten 1 består av T delar där varje
delenhet består av T delar och vilken ordning sedan upprepas med obegränsad
delning via T (se Talsystemen). Varje delningsnivå kallas en position.
Den beskrivs matematiskt som en kvot K=N/Tp med heltalet p
som positionens ordningstal, N anger heltal i täljaren och T
talbasen i nämnaren. p=0 ger enhetspositionen K=N. N anger alltså
positionens numeriska koefficient. N kan anta alla heltalsvärden från 0
till T–1. Värdet noll (tom mängd eller ingenting), 0,
innebär att talets position i systemet ligger utanför (under) den
aktuella positionens intervall, alternativt att det inte finns något tal alls.
Jämför exemplet (3-systemet, talbasen är 3)
0 1
0.20123
Ettan i en viss position 1/Tp har samma
innebörd som N=T i närmast lägre position; T/Tp+1=1/Tp.
Positionssystemets allmänna form är
Varje delterm anger en enskild delningsnivå eller en position
(p) i N/Tp. T anger talbasen och N positionens
numeriska koefficient. Så skrivs till exempel 0,20123
Ytterligare
Exempel: Talbasen 5 har decimalpositionerna 1/5, 1/52, 1/53, 1/54, … med
motsvarande heltalspositioner 1, 5, 52, 53, 54, … och så vidare,
med uppräkneligheten
1, 2, 3, 4, 10, 11, 12, 13, 14, 20, 21, … och så vidare för att
exemplifiera. Från Indien (via Araberna) har vi fått det decimala
talsystemet med talbasen 10 med siffrorna 0123456789 och som
mestadels används för att beskriva aritmetiken i allmänhet. För ett talsystem
med basen 16, för att exemplifiera, fyller man på med andra tecken från 10
enligt
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, A, B, C, D, E, F, 10, 11, 12, … och så
vidare.
Omvandlig mellan olika talsystem av givna tal
T10, alltså givna i
det vanliga 10-systemet, görs genom (AdivB betyder heltalsdelen av kvoten A/B, div-operatorn beskrivs i Divisionsalgoritmen)
a = T10 · [B(ln T) div (ln B)]–1
i successiva positioner på följande sätt. a bestämmer första
positionen i svaret med B som talbas. Man
följer sedan ordningen
a, – HELTALET i
a, × B =NYTTa
Man fortsätter på detta sätt att mata av den främsta siffran tills resten
blir 0 där positionen analogt avtar med 1 för varje steg. Ordningen kan
studeras på en enkel kalkylator (som inte har logaritmer), men man måste då
känna nämnaren i nedanstående uttryck.
Exempel (ansluter till ovanstående
illustrerade exempel med talbasen 3).
T=0,728395…10
—————————— = 0.7283950… , – 0, × 3 =
3(ln T) div (ln 3)
2.1851851… , – 2, × 3 =
0.5555555… , – 0, × 3 =
1.6666666… , – 1, × 3 =
1.9999999… , – 2, × 3 =
0 END.
(ln
T) div (ln 3) ger
högsta systempositionen, här 0.
Svar:
0,728395…10 = 0,20123
Det är inte möjligt att utgå i T direkt från
en godtycklig talbas, t.ex. direkt från 0,20123. T måste ges på
1-systemets form (och därifrån på 10-systemet) eftersom inte alla system är
inbördes kommensurabla; jämför (1/3)1 = (0,333…)10 i all oändlighet.
Se vidare i Divisionsalgoritmen.
Cheops Rektangel —
KVADRATRÖTTERNA
Från ac=y2 ges direkt
godtyckliga kvadratrötter med a=1 som y=Öc. Det metriska
beroendet av c begränsar emellertid denna direkta metod som inte ger någon
samlad överblick över alla möjliga kvadratrötter. Lösningen är att
uttrycka diagonalen 2r alternativt via en konstant k enligt a+c=2r=2x+k.
Detta ger ac=y2=2xk. Med a=k=1/2 får man då y2=x och därmed y=Öx. Genom att
begränsa x till geometriska mängder på en skala mellan noll och ett
tillsammans med skalans invers får man hela klassen (dvs., »alla»
möjliga) kvadratrötter från 0 och uppåt obegränsat. Rotvärdet y blir
alltså skärningen mellan cirkeln med radien r=x+1/4 dragen från vänstra
(x=1/4)-punkten och y-linjen dragen från vänstra x. Funktionskurvan
kallas parabel. I syntes
y2=r2–x02=(x+1/4)2–x02=(x+1/4)2–(x–1/4)2, konjugatlagen,
=(2x)(1/2)=x
Denna syntes av kvadratrötterna har knappast
något aritmetiskt värde annat än som grovt orienterande. Som en syntes
för den femte operatorn (Ö) i matematiken är resultatet emellertid
suveränt.
Divisionsalgoritmen sammanfattar matematikens fullständiga divisionsbegrepp som
giltigt för samtliga möjliga talsystem. Därmed innefattas även algebraisk
division.
BESKRIVNING MED UTFÖRLIGA EXEMPEL
Varje bestämd kvantitet eller geometrisk
mängd GM (=T) kan alltid likställas med en produkt mellan två
bestämda kvantiteter, respektive N och K, enligt
T
= NK
.............................
divisionsalgoritmens grundform (”tänk”)
Kvoten T(täljare)/N(nämnare)=K
har emellertid endast en bestämd aritmetisk värdemängd (GM=AV) i talsystem
som är kommensurabla med talbasen N. Exemplet 100/30 ger exakt
100 lika delar i 30-systemet [=3,A30=3+10/30=(90+10)/30],
men 3,333… i 10-systemet, och 3+1/3 i
enhetssystemet (talbas 1). Med T och N som godtyckliga bestämda GM, bestäms formen
för K följaktligen av valet av talsystem: närmare bestämt med valet av
dess talbas (N). Varje bestämd geometrisk mängd (GM) T kan alltså och
följaktligen skrivas liktydigt med en summa a+b mellan två
bestämda GM, respektive a (=NK) och b (en rest R)
enligt
T
= a + b
T
= NK + Rest .................. divisionsalgoritmens fullständiga
form (”tänker”)
En godtycklig GM=T kan alltså ge (b
större än noll) eller inte ge (b=0) en rest (R) enligt exemplet
100 = K
................................ ingen
rest
100 = 30·3 + 10 .................... med
rest ; N=30, K=3, R=10
Formen eller värdet på K beror alltså
på valet av talsystem.
Divisionsalgoritmens ekvation är T/N=K+R/N,
mera utförligt
T NK
+ Rest Rest
T = NK +
Rest ; —— =
————— = K +
———
N N N
¯¯¯¯ ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
Divisionsalgoritmens funktion framgår i två
steg.
1. Då N i T=NK+R betraktas genom en godtycklig summa N=n1+n2; Om divisionen utförs på en godtycklig term i N enligt K=T/n1
T = [n1+n2]K + R =
[n1+n2]T/n1 + R = T[1+n2/n1] + R
T
– T[1+n2/n1] = R = T(1 – [1+n2/n1]) = T(1–1–n2/n1) = –T(n2/n1)
T = NT/n1 – T(n2/n1) = (T/n1)(N – n2) = (T/n1)(n1) = T
blir resultatet alltid korrekt, förutsatt
att resten R också behandlas korrekt enligt R=–T(n2/n1) där n2 är alla
resterande termer i N med n1 eliminerad. Det betyder i klartext: med N givet
på typformen N=a+b+c+d+e kan divisionen av T utföras på vilkensom
av termerna a-e, alltså bara en enda, förutsatt R behandlas
korrekt. Jämför exemplet med T=100 och N=15:
T 100 50 200
—— =
——— = 10 – ———
= 20 – ———
N 10 + 5 10 + 5 10 + 5
I första fallet sker divisionen på 10; T/10=10, resten R blir
–T(n2/n1) =–100(5/10) =–50.
I andra fallet sker divisionen på 5; T/5=20,
resten R blir
–T(n2/n1) =–100(10/5) =–200.
2. Om också T utvidgas till summan T=T1+T2 och divisionen
utförs på endast en av termerna T1, ser vi att summan T fås tillbaka via R om
man följer schemat enligt K=T1/n1
R =
T–NK = T–N(T1/n1) = T1+T2–NT1/n1 = T2+T1(1–N/n1)
=
T2+T1(n1–N)/n1 = T2+T1(–n2)/n1 = T2–T1n2/n1
T–NT1/n1 = T2–T1n2/n1
T–T2 = NT1/n1–T1n2/n1 = (T1/n1)(N–n2) = (T1/n1)(n1) = T1
Härav följer divisionsalgoritmen:
divisionsalgoritmen
en division T/N=(T1+T2+T3+…+Tn)/(n1+n2+n3+…+Nn) kan alltid
utföras initiellt på endast två termer T1/n1=K
förutsatt att R=T–NK
beaktas.
Det vill säga (trivialt), K gäller för vilka
som helst två termer Tn och Nn. Jämför samma som
föregående exempel, T=100 och N=15:
T
70 + 30 5 110
—— =
——— = 7 – ———
= 14 – ———
N 10 + 5 10 + 5 10 + 5
I första fallet sker divisionen på 10; 70/10=7,
resten R blir
T–N(T1/n1) =100–15(70/10) =–5.
I andra fallet sker divisionen på 5; 70/5=14,
resten R blir
T–N(T1/n1) =100–15(70/5) =–110.
Jämför motsvarande algebraiska division:
T x 1 x2
—— =
——— = 1 + ———
= –x + ———
N x – 1 x – 1 x –
1
I första fallet sker divisionen på x;
x/x=1, resten R blir –T(n2/n1)=–x(–1/x)=1.
I andra fallet sker divisionen på –1;
x/–1=–x, resten R blir –T(n2/n1)=–x(x/–1)=x2.
Ett första fall på
en mera sammansatt kvot visar den enorma styrkan i divisionsalgoritmen
(ref. ITK Matematikbiblioteket Lennart
Brandqvist 1961 Algebra II s10-11):
T 6x4 + x3 + 6x2 + 7x + 1 x3 + x + 1
——
= ——————————— = 6x + ————— = 6x + 1
N x3 + x + 1 x3 + x
+ 1
I första fallet sker divisionen på x3; 6x4/x3=6x, resten
R blir T–N(T1/n1)
= 6x4 + x3 + 6x2 + 7x
+ 1 – (x3 + x + 1)(6x4/x3)
= 6x4 + x3 + 6x2 + 7x
+ 1
–( 6x4 + 0 + 6x2 + 6x
+ 0) = x3 + x + 1
Mera utförligt i Kalkyl_03
div erhålls från divisionsalgoritmens
ekvation T/N=K+R/N som K-faktorn (skippa R):
T/N=K, skippa resten, betyder
samma som INT(T/N) = T div N , INT för heltalet av.
mod erhålls från divisionsalgoritmens
ekvation T/N=K+R/N som R-faktorn (skippa K):
T/N=R, skippa K, betyder
samma som REM(T/N) = T mod N , REM för återstoden (mantissan) av.
Speciella samband: T/U mod N = T mod UN
Metodoperatorerna div och mod finner (särskilt kraftfulla) tillämpningar i (speciell)
datorprogrammering och allmänna (komplicerade) algebraiska uttryck.
Ovanstående praktiska genomgång motsvarar den
elementära matematiken:
hur matematikens fem operatorer
+ – × ÷ Ö
fungerar — med inblick i de grundläggande räknelagar som krävs
för att förstå matematikens (vidare) utveckling.
Vägen därifrån leder sedan närmast vidare (efter nollformsalgebran,
se nedan) till trigonometrin
[sin|cos|tan] med den vidare funktionsanalysen — för en introduktion, se Historia — Leonhard Euler
[f (x)=y] och kalkylen (även benämnd
”analysen”, ò y’dx = y) där föreningen mellan
matematik och fysik behandlas mera ingående.
NOLLFORMSALGEBRAN (motsv. konv. infinitesimalkalkylen eller bara analysen) är den relaterade fysikens och matematikens samlingsnamn för begreppen som beskrivs, förklaras och härleds tillsammans med differential-, derivata- och integralkalkylens grunder. Se vidare från Nollformsalgebran. Utan dessa begrepp kan vi inte beskriva vissa avgörande delar i den trigonometriska matematikens praktiska detaljer (som till exempel serierna för sinus och cosinus som vi måste känna till för att få ut, eller bara förstå hur vi får fram, konkreta värden).
Kunskapsmålet med matematiken ENLIGT RELATERAD LOGIK är ingenting annat än det här: att människan ska kunna formulera (läs: verkligen förstå) naturprocesserna i fysiken;
matematiken är enda sättet.
Människan kan (mig veterligt) inte komma längre än så i den praktiska matematikens tillämpning:
Bygga, lära, leka.
Skrivsätten för
addition och subtraktion
Människor generellt i varje fall i den rika världens industriländer under större delen av 1900-talet har ända sedan småskolan fått de grundläggande elementära matematiska färdigheterna i ryggmärgen med nedanstående typiska (eller motsvarande) huvudräkningsscheman för addition och subtraktion. I dagens läge (2010) med datorer och tekniska kalkylatorer används de knappast alls längre — men kommer väl tillpass när »batterierna är slut» eller när »strömmen har gått».
Exempel
Skrivalgoritmen
för subtraktion:
5 4 3 2 1
|position
1010 |minnesrader
1 2 3
10 |minnesrader
+ 1 2 3 4 5
- 9 9 9
———————————
= 1 1 3 4 6
Beskrivning: Man lånar från närmast högre position
med 10 i varje.
1. 9FRÅN5 går inte: Måste låna från 4:an; Stryk 4:an, flytta upp 4–1=3:an, skriv ut lånet 10 i positionen 1 till höger överst; Utför (10+5) – 9 = 6.
2. 9FRÅN3 går inte: Måste låna från 3:an; Stryk 3:an, flytta upp 3–1=2:an, skriv ut lånet 10 i positionen 2 till höger överst; Utför (10+3) – 9 = 4.
3. 9FRÅN2 går inte: Måste låna från 2:an; Stryk 2:an, flytta upp 2–1=1:an, skriv ut lånet 10 i positionen 3 till höger överst; Utför (10+2) – 9 = 3.
4. 0FRÅN1 går inte: Måste låna från 2:an; Stryk 2:an, flytta upp 2–1=1:an, skriv ut lånet 10 i positionen 3 till höger överst; Utför (10+2) – 0 = 1.
5. 0FRÅN1 går inte: Måste låna från 2:an; Stryk 2:an, flytta upp 2–1=1:an, skriv ut lånet 10 i positionen 3 till höger överst; Utför (10+2) – 0 = 1.
6. KLART. Inga fler positioner finns.
Positionssystemets Förklaring (T=10^):
+ 1T4 + 2T3 + 3T2 + 4T1 + 5T0
-(0T4 + 0T3 + 9T2 + 9T1 + 9T0)
Genom att låna 10 från positionen närmast till vänster (4T1)
återstår 3T1 — och sedan på samma sätt med övriga.
Exempel
Skrivalgoritmen
för addition:
5 4 3 2 1
|position
1 1 1 |minnesrader
+ 1 2 3 4 5
+ 9 9 9
———————————
= 1 3 3 4 4
Beskrivning: Man lägger till 1 (minnessiffra) om över 9
till positionen närmast till vänster.
1. 5+9 = 14; För upp 1:an över positionen närmast till vänster;
2. 1+4+9 = 14; För upp 1:an över positionen närmast till vänster;
3. 1+3+9 = 13; För upp 1:an över positionen närmast till vänster;
4. 1+2+0 = 3; Ingen minnessifra finns att lägga till;
5. 0+1+0 = 1; Ingen minnessifra finns att lägga till;
6. KLART. Inga fler positioner finns.
Positionssystemets Förklaring (T=10^):
+ 1T4 + 2T3 + 3T2 + 4T1 + 5T0
+ 0T4 + 0T3 + 9T2 + 9T1 + 9T0
Genom att addera 10 till positionen närmast till vänster
(4T1) ökas dess positionsvärde med 1 — och sedan på samma sätt med övriga.
Trigonometriska funktioner
TRIGONOMETRIN
PREFIXxSIN
sinus, ursprungligen dji’va, korda (generellt linjen i cirkeln
som tangerar bägge bågpunkterna), från Indien;
från ”boken om aritmetiken” som ursprungligen
skrevs i Indien (800 e.Kr.) och som nådde Europa genom handelsvägarna och först
översattes av araberna;
Med arabernas översättning blev det dja’ib vilket transkriberades som dji’ba, vik, som på latin översattes till si’nus
[ref. BONNIERS KONVERSATIONSLEXIKON BandX 1927 sp612, SIGMA Band4 1956 s1329].
sinusrelationen: minsta förhållandet mellan sidorna som greppas av tummen-pekfingret med origovinkeln (A) inåt; sinA=x/r
cosinusrelationen: minsta förhållandet mellan komplementsidorna; cosA=y/r
tangensrelationen: minsta förhållandet mellan rätvinkelsidorna; tanA=y/x=cos/sin
Trigonometrins formella grundteorem (lärosats) — med
sinus på x-axeln:
För en viss given vinkel (A°) finns ett visst
förhållande i enhetscirkeln r=1=Ö(x2
– y2) mellan projektionerna x/r=sin, y/r=cos, och y/x=tan
Plantriangelns vinkelsumma
Ta ut en godtycklig rektangel (vänster);
dela den godtyckligt (mitten), markera respektive dels diagonal: varje rektangelhalva
summerar två räta eftersom hela rektangeln summerar fyra räta; för ihop delarna
(höger): de tre vinkelspetsarna tillsammans (A+B+C) summerar fortfarande två
räta eftersom de inre två räta vid basen bortfaller, vilket är plantriangelns
vinkelsumma.
Cirkelns omkrets — perimetern (P) —
förhåller sig alltid till cirkelns diameter (Ø=2r) som talet PI (p; p i Symbol):
P/2r
= p ;
P = 2pr ...................... cirkelns omkrets
Cirkelns yta (A för Arean) fås som
triangelytan A = (P · r)/2 = Pr/2 = (2pr)r/2 = (pr)r = pr2 ;
A = pr2 ...................... cirkelns yta
Se
även
AYTAN = (2pr)/2 · r = pr2
cirkelytan, tyngdlinjens rotation,
även
cylindermanteln och brutna konen
CIRKELNS VINKELMÅTT
AGRADER/360
= s/2pr
= (s/r)/2p
= aRADIANER/2p
;
A°/a =
180/p
ALLMÄNNA
3D-SYSTEMET
I MODERN AKADEMI används PREFIXxCOS, se vidare nedan.
Vinkeln (A) räknas genom hela cirkelns 360° (eller annan kvantitet) som förhållandet mellan det upptagande vinkelrummet och hela cirkelrummet, samma som bågdelen (s) relativt hela omkretsen (2pr) enligt A/360=s/2pr;
Med enhetscirkeln r=1 ges båglängden s i motsvarande vinkelenhet radianer (a) enligt
a = A°(p/180);
Figuren visar trigonometrins grundrelationer exemplifierat i PREFIXxSIN: x-axeln (horisontella) bildar sinus-axel.
I modern akademi används istället y-axeln (vertikala) som
sinus axel. Se förklaring och jämförelse nedan.
I MODERN AKADEMI används (det krångliga sättet med) PREFIXxCOS (trigonometriska prefixet på x-axeln) enligt
PREFIXxCOS sin=y/r; cos=x/r; tan=y/x;
[sec=1/cos; cosec=1/sin; cotan=1/tan]
................. icke
harmoniska
Man har alltså secans som 1/cosinus, inte som 1/sinus, samt på samma omständliga sätt cosecans som 1/sinus.
Jämför
PREFIXxCOS sin=y/r; cos=x/r; tan=y/x;
[sec=1/cos; cosec=1/sin; cotan=1/tan]
................. icke harmonisk
PREFIXxSIN sin=x/r;
cos=y/r; tan=y/x; [sec=1/sin;
cosec=1/cos; cotan=1/tan]
................. harmonisk
Secans skär tangens axel, cosecans skär cotangens axel. Gäller för bägge PREFIXxSIN|COS
Enklaste sättet att memorera blir naturligtvis efter
PREFIXxSIN.
För att därifrån anpassa resultatet efter den moderna ordningen PREFIXxCOS behöver vi bara byta plats mellan termerna sin|cos. Inget annat. Resten sköter sig självt. Trigonometrin blir därmed “enkel”:
tre grundrelationer sin|cos|tan med harmoniska inverserna sec|csc|cot i PREFIXxSIN.
ARCUSBEGREPPET
Med den goniometriska eller trigonometriska typformen a = |sin|cos|tan| A som betyder motsvarande relation mellan respektive triangelsidor (|x/r|y/r|y/x|) för givet vinkelrum (A) fås vinkeln som sådan enligt motsvarande så kallade arcusfunktion enligt A = arcus |sinus|cosinus|tangens|.
Exempel i PREFIXxSIN:
Med a = sinA = 0,5 ges A = arcsin 0,5 = 60°.
I den här presentationen används det (mycket) förenklade skrivsättet, samma typexempel
asin0,5=60°, om inga missförstånd uppkommer.
Före 1970-talet användes TABELLER i skolorna (man köpte dem i bokhandeln) för att få fram korsreferenser på vinklar och deras motsvarande trigonometriska relationer — eller i enklare fall RÄKNESTICKOR som numera och sedan länge är helt utdöda på marknaden. Från senare delen av 1970-talet och framåt kom så de revolutionerande “tekniska räknarna” (som också kunde köpas i bokhandeln): Alla sin|cos|tan och deras arcus (vinkel-) funktioner fanns inbakade. Bara att trycka på knappen.
Cirkelns talsystem — 1, 3, 5, 17, 257, …
enligt relaterad matematik
Trigonometrins formella grundteorem är emellertid beskaffad på samma sätt som talsystemen i det vanliga enhetsindelade xy-systemet: beroende på talbas är relationerna kommensurabla (mätbara med samma mått), eller så inte.
Exempel: Någon exakt vinkel typ “Ö 2 grader” finns inte i matematiken.
Exakt bestämda vinklar (A°) är bara de som satisfierar följande samband (här utan härledning):
M · (360/n)/2m
..................... cirkelns
bestämda vinkelrum, Mnm heltal, n anger polygontalbas
M.a.o.: BESTÄMDA VINKELVÄRDEN kan bara erhållas ur bestämda rationella tal (y/x, bägge bestämda GM) i xy-systemet genom operatorerna
+ – × ÷ — DÄRFÖR att inget annat sätt finns att dela 1 i någon bestämd delmängd så att summan av delarna kan återföras på 1. Sådana ”perfekta trianglar”, alla xyrA° bestämda, kan vi därför kalla för (absolut) fullständigt bestämda trigonometriska trianglar.
Sambandsformen ovan [M · (360/n)/2m] är principiell: det går inte att ange den unika talbasföljden exakt: Vilka talbaserna är för cirkeln, i rakt följd efter 1|3|5|17|257|65535| …, kan (veterligt) inte uttryckas i någon direkt ekvation, utan de exakta talbaserna måste framräknas ur en (sådan exakt) successionsform som bygger på grundbaserna: alla högre talbaser extraheras ur dessa.
Anledningen är (på sitt sätt enkel): cirkeln runt mäter ingen bestämd geometrisk mängd.; Omkretsen beror på pi (p=3,1415926…) som är ett s.k. transcendent tal, vilket betyder att det aldrig slutar med decimalerna och att decimalerna aldrig upprepas i någon periodisk serie utan fortsätter i all oändlighet. Därmed beror också talbaserna på denna obestämdhet. Enda sättet att bestämma dem, är att använda grundbaserna och de som sedan följer av dem.
När vi, alltså, i allmänhet talar om sin|cos|tan för en viss vinkel (A°), vilket skrivs t.ex. sinA=2/Ö5, kan vi (i allmänhet) inte räkna med att få ut något EXAKT vinkelvärde A. Det finns dock olika trigonometriska och goniometriska serier som en viss vinkel kan beräknas ur, och som (sedan 1970-talet) lagts till i tekniska kalkylatorer. Bekvämt för oss, behöver vi bara trycka på tangenterna (typ INV sin|cos|tan) för att få redan på vinkelvärdet. Kom bara ihåg att all etablerad och kommersiell matematik använder PREFIXxCOS. Se beskrivning ovan i PREFIXxSIN.
VINKELSUMMATEOREMET
Praktiskt tillämpningsexempel
på trigonometriska funktionerna
SAMBANDEN FÖR ADDERANDE VINKLAR i PREFIXxSIN
Genom att teckna upp
rätvinkliga trianglar
i cirkeln, kan de trigonometriska sambanden för vinkelsummeringar
härledas ur de enkla grundfunktionerna.
Av de 14
centrala samband som bildas ur ovanstående illustrerade relationskropp behöver
vi här endast beröra några av de första för att kunna koppla
vinkelsummateoremet. De övriga är inte avgörande för det fortsatta
sammanhanget.
HL betecknar
HögerLed (VL VänsterLed). Vi använder de enkla trigonometriska
grundrelationerna med rätvinkliga triangelns kateter ab och hyposidan c med
vinkeln j
(Grek. fi, j) och
vinkelprefixet a/c=sinj, b/c=cosj, b/a=tanj=(b/c)/(a/c), samt Pythagoras sats
a2+b2=c2 som ger
a2/c2 + b2/c2=1=(a/c)2
+ (b/c)2=sin2j+cos2j (som vi
ofta skriver förenklat sin2+cos2=1).
Figuren visar relationerna
|
a2 |
= a – a1 = cosA·c1 – sinA·a3 |
b1 |
= b + b2 = sinA·c1 + cosA·a3 |
|
|
a2/c |
= cos(A–B) |
b1/c |
= sin(A–B) |
|
|
a2/c |
= cosA·c1c–1 – sinA·a3c–1 |
b1/c |
= sinA·c1c–1 + cosA·a3c–1 |
|
|
a2/c |
= cosA·sinB – sinA·cosB |
b1/c |
= sinA·sinB + cosA·cosB |
|
(4) |
cos(A–B) |
= cosAsinB – sinAcosB
|
sin(A–B) |
= sinAsinB + cosAcosB |
(5) |
|
|
sin–B=sinB, cos–B=–cosB ; |
¬ |
projektionssymmetrierna |
|
(1) |
cos(A+B) |
= cosAsinB + sinAcosB |
sin(A+B) |
= sinAsinB – cosAcosB |
(2) |
Beteckningarna (1)(2)(4)(5) refererar till ordningstalen i de totalt 14 samband som
ovanstående är ett utdrag ur.
som tillämpade på
ovanstående enhetscirkeln med r=1=r1=r2 med tillhörande x=sin och y=cos
direkt ger komponenterna
y = y1x2 + x1y2 (1)(2) x = x1x2 – y1y2 ......... vinkelsumman
y = y1x2 – x1y2 (4)(5) x = x1x2 + y1y2 ......... vinkelskillnaden
Enhetscirkeln med r=1=r1=r2 medför att x/(HL)=y/(HL)=r/r1r2=1, (HL) respektive högerdelar.
Man har alltså
ekvivalenterna totalt speciellt för sambanden i tabellen markerade (1) och (2) varur
vinkelsummateoremet ges enligt
x=(x1x2–y1y2) ; y=(y1x2+x1y2) ; r=r1r2(=)D1+D2
................ vinkelsummateoremet
summerande vinklar betyder multiplicerande
hypomängder
Resultatredovisning för vinkelsummateoremet
Summering av två vinklar (eller två trianglar) A1+A2 motsvarar (Û) multiplikation med trianglarnas hyposidor r1r2
r1r2…rn Û A1+A2+…+An
Är r1=r2=…rn = rn gäller tydligen
rn Û nA ................... vinkelsummateoremets
enklast sammanfattande form
Summeringen för sinusdelen betyder då för n lika trianglar (xyr)1+(xyr)2 med resultanten (xyr)n att
xn/rn = sin(A1+A2+…+An) = xn/rn
Summeringen för cosinusdelen betyder på samma sätt för n lika trianglar (xyr)1+(xyr)2 med resultanten (xyr)n att
yn/rn = cos(A1+A2+…+An) = yn/rn
Därmed kan de aritmetiska serierna för sinus och cosinus härledas direkt.
SERIERNA FÖR SINUS OCH COSINUS
I VINKELSUMMATEOREMET (se föregående block) med x=sin och y=cos,
x=(x1x2–y1y2) ; y=(y1x2+x1y2) ; (r=r1r2) Û (D1+D2) ...................... vinkelsummateoremet
sätter vi vinklarna (a=D1)=(b=D2) i successiva vinkelsummeringar via teoremets
sin(a+b) = xxn – yyn = xn+1
cos(a+b) = yxn + xyn = yn+1
vilket till en första jämförande granskning ger oss
…
Vi ser att resultaten i kolumnerna markerade xy har exakt samma form som termerna (x+y)n i BT frånsett tecken.
(Vi studerar denna del separat genom jämförelser med leden i x och y mot BT-seriens varannan term):
Med BT-seriens faktorer m=1®n(n–[m–1])(m–1)! analogt n, n(n–1), n(n–1)(n–2), … som m1, m2, m3, … enligt
Vartannat par xy justeras alltså på negativt tecken. Det är (alltså) uppenbart att binomialteoremets serie innefattar vinkelsummeringarna i en del sinus (x) och en del cosinus (y). Vi söker en ORDNAD uppdelning.
Vi ser direkt från serieavsnittet ovan, frånsett första termen 1, att fakultets och exponenttalen k=1®2mm=1®m (2,4,6,…) samlar alla x-termer enligt (y/x)2m/(2m)! om m räknas från 1. De tillhörande fakultetsparenteserna för n,
n(n–1)2, n(n–1)2(n–2)3(n–3)4, n(n–1)2(n–2)3(n–3)4(n–4)5(n–5)6, måste då skrivas med
p=1®(2m–1)m=1®m — första x-termen med n(n–1) för m=1 i indexeringen 2mm=1®m — enligt
n[(n–[1®p])p!] = n[(n–p)p!] vilket vi skriver förenklat och rakt n[n–(2m–1)](2m–1)!. Teckenändringen blir
(–1)m.
EXTRAKTET för x-delen således
xn = xn(1+m=1®nå(y/x)2m(–1)mn[n–(2m–1)](2m–1)!/(2m)!)
Alla y-termer samlas på motsvarande sätt genom en förskjutning med –1 i termpositionerna relativt x-delen.
EXTRAKTET för y-delen därmed
yn = xn(m=1®nå(y/x)2m–1(–1)m–1n[n–(2m–2)](2m–2)!/(2m–1)!)
BÅGVINKELNS MINSTA ASPEKT fås med x=r=1 via cirkelbåglängdens (s) differential ds=dy=da vid motsvarande sina=1, analogt a=0Ûda, som ger y/x=da=a/¥ med a i radianer och aspekten genom den mängdoberoende via n=¥. Eftersom alla mängder N elimineras tillsammans med ¥ enligt ¥±N=¥=¥c övergår fakultetsparenteserna i enbart ¥.
Vi får alltså för x-delen, med vidare,
(y/x)2mn[n–(2m–1)](2m–1)! = (da)2m¥ = (da)2m¥2m = (da¥)2m = (a/¥ · ¥ = a)2m = a2m.
Med xn=sina och yn=cosa har vi alltså (xn=1 via x=r=1)
sin a = xn = 1+m=1®m®¥ å a2m–1(–1)m–1/(2m)!
= 1 – a2/2! + a4/4! – a6/6! + a8/8! – a10/10! + a12/12! – a14/14!…
cos a = yn = m=1®m®¥ å a2m–1(–1)m–1/(2m–1)!
= a1/1! – a3/3! + a5/5! – a7/7! + a9/ 9! – a11/11! + a13/13! –…
enligt PREFIXxSIN med a i radianer;
s/2pr=a/2p=A°/360; a/p=A°/180=(s/r)/p.
Serierna konvergerar ytterst snabbt med praktiskt taget en korrekt decimal per beräknad delterm.
innehåll: SÖK äMNESORD på denna sida Ctrl+F · sök ämnesord överallt i SAKREGISTER
Grundmatematiken
ämnesrubriker
Matematikbeskrivningen
fortsätter efter trigonometrin i analysen, se separat dokument från nollformsalgebran.
innehåll
referenser
Dokumentöversikt till MATEMATIKEN i Universums Historia
I UNIVERSUMS HISTORIA har högskolematematikens begrepp (vektoranalys, matrisalgebra)
ingen representation.
Genom den allmänna granskningen har dock
vissa (sådana) partier inte kunnat undgå omnämnande.
Se särskilt Vektoranalysen i ljuset av magnetismen och Vektorfelen i Modern Akademi.
Notera 2016 att webbläsaren Firefox
läser INTE teckensnittet Symbol — 64 av 118 htm-dokument i Universums
Historia 2016. Internet Explorer och Google Chrome läser Symbol.
FYSIKENS ELEMENTÄRA GRUNDER skall avhandlas
kunskapsmässigt på ELEMENTÄR nivå. Inget annat accepteras.
— Därmed garanteras, nämligen, VARJE ELEMENTÄRT LÄSKUNNIG
INDIVID fullständigt tillträde — och därmed yttrande — i ämnena.
Ingen enda individ i mänsklighetens familj får utestängas — på institutionellt framställda grunder.
— All matematisk fysik i
UNIVERSUMS HISTORIA behandlas på nivån elementär
— med särskilda avsnitt
som behandlar differential-, integral och derivatabegreppen utförligt från
grunderna.
— För grundmatematiken,
se från Matematiken från
början.
— För derivata-,
differential- och integralkalkyl, se från NOLLFORMSALGEBRAN.
— För n:te ordningens
varianter och universaler [konv. (linjära) differentialekvationer], se från Den högre analysen.
— Alla
htm-dokument
i
UNIVERSUMS HISTORIA
som behandlar
matematiken:
Matematiken1.htm Matematiken från början — detta htm-dokument
Matematiken1_1.htm Den komplexa
algebran
Matematiken2.htm Formlagarna
Matematiken3D.htm Grundbegreppen i
3D-geometrin
ATOMTRIANGELN.htm NOLLFORMSALGEBRAN —
differentialbegreppet och integralbegreppet från grunden
AllaTal.htm Oändlighetsbegreppet
· Gränsvärdesbegreppet · Kontinuitetsbegreppet
CEPHekvationen.htm Cirkeln·Ellipsen·Parabeln·Hyperbeln
GalaktiskaKoordinater.htm Allmän
orientering, jämförelse med olika webbkällor
MatElementarYtorna.htm Sfärens Yta Och Sfärens
Volym i enkla klassiska härledningar
MatematikenAnalys.htm Den Högre Analysen — varianter och
universaler
MatematikenAnalysEXEMPEL.htm Praktiska exempel
MatematikenAnalysEXPINT.htm Den Speciella exponentintegralens
metod
MatematikenAnalysPALM.htm ELEMENTÄRA
GRÄNSSNITTETS Metod för PARTIKULÄRA LÖSNINGAR, Del I
MatematikenAnalysPALM2.htm ELEMENTÄRA GRÄNSSNITTETS
Metod för PARTIKULÄRA LÖSNINGAR, Del II
MatematikenEkvation.htm EKVATIONSLÄRANS GRUNDSATSER
ENLIGT RELATERAD MATEMATIK — Ekvationslära
MatematikenEkvation2.htm EKVATIONSLÄRANS
GRUNDSATSER ENLIGT RELATERAD MATEMATIK — Polynomdivision
MatematikenFunktion.htm FUNKTIONSKLASSERNA I
RELATERAD MATEMATIK
MatematikenFormlag.htm UTFÖRLIGA HÄRLEDNINGAR TILL
FORMLAGARNA med länkade tabellposter (Bastablån) — beskrivning delvis på
engelska
MatematikenSinus.htm TRIGONOMETRINS
GRUNDBEGREPP med utförliga beskrivningar från
plangeometrins grunder
MatematikenSinusKinTrig.htm TRIGONOMETRINS
GRUNDBEGREPP VIA KINEMATIKEN — trigonometrin via
cirkelrörelsen i projektioner, kompletterande
Senast uppdaterade version: 2019-01-02
*END.
Stavningskontrollerat 2008-03-06 | 2016-12-17.
rester
*
åter till portalsidan ·
portalsidan är www.UniversumsHistoria.se
PNG-justerad 2011-10-09
åter till portalsidan ·
portalsidan är www.UniversumsHistoria.se